Terug

7 supertips om schoolbadminton te promoten, als basis voor je ledenwerving (deel 1)

Het stimuleren en ontwikkelen van schoolbadminton is één van de middelen voor succesvolle ledenwerving voor jouw vereniging.  Elke verenigingsbestuurder weet ongetwijfeld dat het enthousiast maken van een jong kind, voor jouw sport, de kans vergroot dat dit jongetje of meisje misschien wel levenslang voor de badmintonsport kiest.

Maar, hoe krijg je dit alles voor elkaar?

De tips zijn erop gericht om kinderen van de groepen 3 tot en met 8 kennis te laten maken mét en te enthousiasmeren voor badminton.


   

1. Inventariseer de kansen in jouw ledenadministratie  

Bestudeer je ledenlijst eens goed...

Wie woont waar? Wie woont in de buurt van een basisschool? 

De kans is dan groot dat de kinderen van dat lid (of het kind zelf!) op de betreffende basisschool zit. Je hebt daardoor een ‘makkelijkere entree’ bij de school. 

Als je er dan in slaagt om iets met schoolbadminton op deze school te laten doen, dan zullen de kinderen, die al lid zijn bij je vereniging, ongemerkt als een ware ambassadeur voor jouw vereniging optreden. 

Kinderen van deze leeftijd beïnvloeden elkaar positief; kinderen van de groepen 3 t/m 8 zijn heel vatbaar voor wat vriendjes en vriendinnetjes doen en vinden. Een kans dus! 

2. Inventariseer hoe scholen gymdocenten inzetten         

Als je een school belt, vraag dan vooral hoe scholen hun gymlessen vormgeven. Gelukkig zijn er weer ongelooflijk veel scholen in Nederland die een aparte gymdocent hebben, maar er zijn ook nog scholen waar de ‘gewone juf of meester’ de gymles geeft. 

Dit is niet alleen van belang om te weten wie je moet aanspreken (en enthousiasmeren), maar het is ook van belang om te kijken welk effectief en leerzaam lesprogramma je kunt samenstellen.  

3. Inventariseer onder jouw eigen leden       

Eigenlijk is deze tip een nuttige aanvulling op de eerste tip uit deze lijst. 

Bestudeer andermaal de ledenlijst. 

Misschien zijn er wel leden bij jouw vereniging die bijvoorbeeld op een ALO (Academie Lichamelijke Opvoeding) studeren. Of, leden die op een ROC een studie sport doen. Maar wat te denken van ouders, die lid bij jouw vereniging zijn, die bijvoorbeeld op een school actief zijn als lid van de Medezeggenschapraad. Allemaal ingangen waar je als vereniging van kunt profiteren! 

Informeer bij het bestuurslid 'Ledenmanagement'!     

4. Hoeveel ruimte is er in het gymlokaal?

     

Voordat je het programma voor de kinderen samenstelt, is het van belang on goed te kijken hoeveel vierkante meters het gymlokaal bevat. 

En, hoe groot zijn de groepen?

Badminton is namelijk wel een sport waarbij je ruimte nodig hebt. 

Een badmintonner heeft méér ruimte nodig dan alleen een stap naar voren en een stap naar achteren. 

Zijn er te veel kinderen? Maak dan twee groepen. Als je in overleg bent met de school, bespreek dit dan. De school zal jou ervaren als een deskundige. Immers, je hebt het met deze vierkante meters ook over kwaliteit van de badmintonlessen!   


5. Zijn er combinatiefunctionarissen in jouw regio?         

Veel gemeentelijke organisaties hebben combinatiefunctionarissen en buurtsportcoaches in dienst, die de brug kunnen slaan tussen jouw badmintonverenigingen en de scholen. 

Soms gaat dit ook via de sportorganisaties (zoals Team Sportservice) die deze taak uitvoeren namens de gemeente. Bouw daar als verenging een netwerk op. 

Misschien kun je zelfs profiteren van de aanwezige buurtsportcoaches die binnen een wijk weer een interessant netwerk hebben.   

6. Koppel schoolbadminton aan een event    

Een landelijke activiteit zoals De Nationale Sportweek die per definitie altijd media-aandacht genereert, is een mooie aanjager om juist in die week het met scholen over badminton te hebben. 

Of, dan juist je traject in de gymlessen te starten. 

Maar misschien is er ook een grote sportweek in jouw gemeente. Of, misschien viert een school bij jou in de buurt wel een jubileum! Maak daar gebruik van. Het gaat je vanzelf extra publiciteit opleveren!

7. Kies bewust de periode in het jaar   

 We zeiden het bij tip 6 al; koppel schoolbadminton aan een evenement. 

Maar denk ook goed na in welke periode van het jaar je schoolbadminton wilt opstarten. April, mei en juni zijn over het algemeen geen goede maanden. 

Omdat ook jouw vereniging in die periode wat rustiger is, kun je geen goede follow-up geven naar enthousiaste kinderen. De beste periode om schoolbadminton operationeel uit te voeren is ongetwijfeld oktober en november. De vereniging draait op volle toeren. Daar past schoolbadminton dus dan ook volop in. 

 Overigens, het aangaan van een gesprek met een school over schoolbadminton, kan natuurlijk juist wel in de maanden april en mei. Het is de perfecte periode om het dan na de zomervakanties succesvol te kunnen opstarten.

Heb je nu al vragen?

Mail naar schoolbadminton@badminton.nl.

Maar, er is al meer info!

We vertellen je graag meer over schoolbadminton!

 

Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×