Free Publicity voor badmintonverenigingen
Als je als badmintonvereniging een excellent marketing- en communicatiebeleid hebt ontwikkeld, dan mag daar onder geen enkele voorwaarde de zgn. Free Publicity in ontbreken. Daarmee doel ik op de strategie die je als vereniging ontwikkelt om in de lokale kranten te komen met je verhaal. Of, zelfs op de lokale radio of TV.
Ontzettend veel mensen denken dat je zómaar in de krant komt; ten minste, als je een (goed) persbericht verstuurt dan komt het allemaal wel goed.
Maar niets is minder waar.
Integendeel! Een (goed) persbericht is bij lange na nog niet het ultieme recept om elke keer maar weer met tekst en beeld in de lokale kranten te komen.
Houd er rekening mee dat de lokale sportredacties overspoeld worden met pers- en nieuwsberichten van ook andere sportverenigingen en elke andere organisatie binnen jouw gemeente. Die redacties moeten daarin dus een keuze maken.
Daarom is het van belang om ook een ‘relatie’ op te bouwen met de pers.
Lokale correspondenten
De meeste lokale kranten werken met freelance correspondenten, die als bijbaantje af en toe wat stukjes voor de krant schrijven.
Mijn eerste tip in dit blog over Free Publicity is om eens goed in kaart te brengen wie die freelance correspondenten precies zijn. Heb je hun telefoonnummers? Heb je hun e-mailadressen?
Merry X-Mas
En, denk je aan hen bijvoorbeeld zo rond de Kerstperiode? Breng ze een flesje wijn, of een lekker stukje chocolade, of een smakelijke kerststol met een leuk kaartje eraan, als dank voor de samenwerking van het afgelopen jaar.
Lijkt dit op omkopen? Welnee. Het is maar hoe je het bekijkt. Commerciële organisaties bedanken hun klanten en leveranciers aan het einde van het jaar toch ook voor de samenwerking?
En, weet je dat er ook nog een ander moment in het jaar is waarop je op dit vlak iets kunt doen...?
Waarom zou je journalisten dan ook niet bedanken? Zij zijn net mensen namelijk. En, ik weet zeker dat je in de mindset van redacties dan een voorsprong hebt als andere (sport)verenigingen géén aandacht schenken aan het niet langsbrengen van een leuke attentie.
Het doel?
Maar nog belangrijker is om te bepalen wat je als vereniging met Free Publicity wilt bereiken. Daarbij gaat het om de kernboodschap van je vereniging.
Denk aan de volgende zaken:
- Wat is het gewenste imago van de club?
- Ben je een meer recreatieve club, of een prestatiegerichte club? Of ben je beiden?
- Wie zijn je potentiële klanten (leden)? Wat wil je hen vertellen?
- Waar ben je binnen je vereniging het meeste trots op?
- Wat wil je dat de foto’s uitstralen? (*)
- Wie lezen eigenlijk de lokale kranten?
- Kan een vereniging ook automatisch persberichten uploaden op de lokale sites waardoor de berichten meteen verschijnen?
Mijn belangrijkste tip in dit blog:
Maak met je bestuur een doelstelling. Maak het heel concreet.
Bijvoorbeeld:
· We willen dit jaar 10 keer in de krant staan!
En nog een tip:
- Maak iemand binnen het bestuur verantwoordelijk voor de contacten met de pers. Daardoor wordt het ook meteen duidelijk in de omgekeerde situatie; dus, als de journalist de vereniging een vraag wil stellen.
- Publiceer op de verenigingssite duidelijk – bijvoorbeeld onder het kopje ‘contact’ – wie er verantwoordelijk is voor de pers en hoe deze persoon te bereiken is. Het liefst ook per telefoon!
Veel succes! Ik wens je ontzettend veel perspublicaties toe en daardoor veel lokale en regionale bekendheid!
De marketing en communicatie van jouw vereniging krijgen daardoor een ware impuls!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Namens Badminton Nederland
(*) Lever foto’s bij kranten wel altijd in hoge resolutie aan. Dan zijn ze nl. geschikter voor drukwerk.