Terug

Heb je wel eens gedacht aan een Mystery Shopper?

In dit blog ga ik je iets vragen, waar je in eerste instantie waarschijnlijk meteen ‘Nee’ op antwoordt. Ik kan me dat overigens goed voorstellen, want ik vraag je feitelijk om je eigen leden eens te gaan plagen. Maar het doel is nobel. Heel nobel zelfs! Want, als je als vereniging slim aan marketing en communicatie wilt doen, dan geldt onverminderd het bekende credo: Meten is Weten.

En dát is precies wat óók een badmintonvereniging moet doen.

Ik maak net als in het blog over de CommunicatieCode® een vergelijking met het bedrijfsleven waar processen continu worden getoetst. (Althans, een zichzelf respecterende ondernemer zou dit onvoorwaardelijk moeten doen). Want, niet-efficiënt werken kost geld. En, het kost je klanten. (Leden dus!).

Mijn simpele tip: stuur er eens een zogenoemde Mystery Shopper op uit. Laat deze zich bijvoorbeeld voordoen als potentieel lid en toets hoe de communicatie loopt vanuit de vereniging.

Hoe je dat in de praktijk doet?         

Je zou dat potentiële lid als eerste eens een e-mailtje kunnen laten sturen naar de club met de tekst: Ik wil graag lid worden. Wat kost een lidmaatschap bij jullie?’

Hoe lang duurt het voordat dit potentiële lid antwoord krijgt? Of, wordt hij/zij gebeld door de ledenadministratie? Of misschien wel door de secretaris? Wat zijn de vervolgacties? En, zijn deze vervolgacties slim? Wordt het potentiële lid meteen uitgenodigd om eens op een trainingsavond te komen kijken? Wie vangt hem op?

Klacht indienen

Nog een leuke: laat een bestaand lid, ook bijvoorbeeld via e-mail, of misschien via de telefoon, een klacht indienen. Verzin ‘iets’ wat dit bestaande lid kan gaan communiceren. En ontdek hoe dit wordt opgepakt door degene die als eerste ‘de klacht’ ontvangt. Of beter gezegd: wordt dit wel opgepakt?

Klinkt misschien allemaal heel simpel, maar je zult ontdekken dat er altijd zaken voor verbetering vatbaar zijn.

Leren 

Nee, je moet natuurlijk onder al je vrijwilligers in al die commissies niet breed delen dat je af en toe wat testjes uitvoert om te zien wat er gebeurt en hoe het wellicht beter kan. 

Overigens realiseer ik me goed dat de prikkels die een Mystery Shopper wellicht kan uitdelen, ook heel gevoelig kunnen aankomen bij de vrijwilligers van de badmintonvereniging, die ook oprecht met passie en positieve overtuiging hun werk proberen te doen, maar…. Overtuig ook deze mensen ervan dat uiteindelijk alles voor verbetering vatbaar is. En dat het geen persoonlijke kritiek is maar dat je als vereniging daar van kunt leren.

Want, als een (echt!) potentieel lid he-le-maal géén antwoord krijgt op een lidmaatschapsverzoek of dat communicatie (door de zomervakantie?) wekenlang uitblijft, dan zijn we het er toch over eens dat dit niet bevorderlijk is voor je ledenwerving?

Kortom, het controleren en toetsen van alle processen die invloed hebben op je ‘verkoop’, is niet alleen een must maar levert ook een bijdrage aan succesvol marketing- en communicatiebeleid.

Daar is uiteindelijk de hele vereniging bij gebaat.

De eerste stap?    

Heb het erover met een aantal bestuursleden. En kijk hoe je dit (stiekem) in de vereniging kunt uitvoeren…

Wie durft?  

Laat het ons weten hoe jij dit uitvoert of hoe je hiermee omgaat. En vertel het ons helemaal als je hier interessante resultaten mee hebt geboekt. We zeiden het nl. al aan het begin van het blog: Meten is Weten. Je contactpersoon hiervoor is Simone van den Bergh van Badminton Nederland.

Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Namens Badminton Nederland

 

P.S. – Ook wij – van Badminton Nederland – vinden het beslist leuk om een jaar lang op een aantal onverwachte momenten jullie Mystery Shopper te zijn. We zijn daar heel creatief in! Blijf dus alert...!

Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×