Terug

Interview met BC Alouette over het thema ledenbehoud: ‘Er is nog nooit iemand boos geworden bij onze vereniging als je een leuk kaartje stuurt’

Als je met Fanny Schepens (33) spreekt, voorzitter van BC Alouette uit Best (Noord-Brabant) dan hoor je niet alleen de passie voor de badmintonsport, maar je weet dat je ook met iemand spreekt die begrijpt dat een afgewogen strategie écht nodig is om succesvol te zijn op het thema ledenbehoud.

In het dagelijks leven is ze Financial Controller; al sinds haar twaalfde is ze lid bij de badmintonvereniging en sinds een aantal jaar dus voorzitter. 

BC Alouette heeft 200 leden. 70 leden zijn junior.

Fanny heeft tips voor andere badmintonverenigingen in het land om ook (bewust) iets meer te gaan doen aan ledenbehoud.

1.      Richt een Sociale Commissie op  

“Ieder lid verdient zijn eigen plekje binnen de vereniging. Van competitiespelers en -speelsters tot aan de recreanten. Dat ‘erbij horen’ heeft niet alleen betrekking op jouw badmintonniveau. Goed, uiteraard wil je zo veel mogelijk spelen met mensen die op jouw niveau zitten. En daar kun je dan ook specifieke activiteiten op organiseren. Zo organiseren we aan het begin van het jaar een specifieke beginnerstraining. Je wilt niet dat beginners zich ‘geïntimideerd’ voelen door de toppers….”   

“Maar… wat écht van belang is voor de binding is dat je oog hebt voor wat mensen in hun persoonlijke leven meemaken. Als iemand een blessure oploopt, houdt dan contact met dat lid. Of stuur een leuk kaartje. Of, als er een baby is geboren, dan laat je als vereniging ook wat van je horen. Overigens ook bij slecht nieuws: als er iemand is overleden. Dan toon je oprecht je medeleven.”  


“We hebben daartoe een ‘Sociale Commissie’ opgericht. Die houdt bij al dit soort dingen een vinger aan de pols. Uiteraard zijn dit mensen die een zeker netwerk binnen de vereniging hebben opgebouwd. Maar ook hebben de leden van deze commissie vanuit zichzelf veel empathie. Ze kunnen zich in anderen verplaatsen.” 

“Ik geef overigens eerlijk toe dat ik tegelijkertijd niet aantoonbaar kan bewijzen dat mensen bewust lid blijven als ze op deze wijze aandacht krijgen van ons. Maar anderzijds weet ik ook 100% zeker dat er nog nooit iemand op de vereniging boos is geworden omdat we een leuk kaartje hebben gestuurd.”




2.      Laat jongeren ook vrijwilligerswerk doen       

“De hele vereniging valt of staat bij vrijwilligerswerk. Dat zal geen enkele badmintonorganisatie in Nederland vreemd in de oren klinken. Maar je kunt met het werven van vrijwilligers nooit vroeg genoeg beginnen. Zo kunnen kinderen van 10 jaar al best helpen met het rondbrengen van flyers, bijvoorbeeld. Het geeft ze een bepaalde betrokkenheid."

"Als ze wat ouder zijn, al zelfs in de puberleeftijd, dan kun je ze wat meer dingen laten doen. Zoals bijvoorbeeld een plekje in de wedstrijdleiding van een toernooi. Laat ze maar achter de wedstrijdtafel zitten! Deze jongeren zullen ervaren dat de vereniging ook écht van henzelf is en dat ze invloed kunnen uitoefenen op de sfeer, op beleid én dat er naar hen wordt geluisterd.”  

“Dit alles is voor ons een speerpunt geworden. Het is écht onderdeel van ons bestuursbeleid geworden om jongeren op deze wijze bij de vereniging te betrekken. Ik ben er van overtuigd dat je daar een aantal jaren profijt van trekt.”      


  


3.      Laat leden zich thuis voelen        

“Als je leden zich écht wilt laten thuis voelen, dan kan dit al in hele simpele dingen zitten. Als je bijvoorbeeld besluit om met je team na afloop van een competitiedag wat te gaan eten, dan kun je ook anderen vragen om aan te schuiven aan tafel. Gewoon zeggen: ‘Eet je mee! Gezellig!’  Ik weet zeker dat daardoor andere vriendschappen ontstaan.”        

“Maar natuurlijk geldt dit ook voor andere activiteiten die je organiseert. Dat hoeven overigens helemaal niet eens specifieke badmintonactiviteiten te zijn. We zijn bij onze vereniging dit jaar ook gestart met een Buddy-Systeem. We binden leden, die al wat langer lid zijn, aan de nieuwe leden. Als vraagbaak. Als sparringpartner af en toe.”  



Een tip voor Badminton Nederland...         

Fanny heeft ook nog een tip voor Badminton Nederland in het kader van het gesprek over ledenbehoud. 

“Wel, wat is een tip…..?  Ik vind sowieso dat de initiële verantwoordelijkheid ligt bij de verenigingen zelf. Zij moeten het ‘op de werkvloer’ doen."

"Ikzelf ben blij met de ondersteuning die we ervaren van Badminton Nederland. Toch zou ik het wel fijn vinden als we samen, met andere verenigingen én met de bond, eens wat vaker gewoon informeel zouden kunnen brainstormen over dit soort thema’s."

"De bottomline is dat we met z’n allen continu moeten laten zien dat we er zijn, als sport, en als verenigingen. En nee, dat gaat niet vanzelf!”


Jerry Helmers
Namens Badminton Nederland

Lees meer over ledenbehoud:

  1. Leden willen chillen.
  2. Zo leuk al die (club-)statistieken en -verhalen!
  3. Stel een bestuurslid 'Ledenmanagement' aan
  4. Publiceer een spannende interviewcyclus op de site


Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×