Terug

Interview met de Gaanderense Badminton Club Poona - Wil je Top Of Mind zijn?

Binnen de Gaanderense Badminton Club Poona (in Gaanderen) speelt een interessante discussie. Wel of niet een ledenstop instellen?  Het gaat nl. goed met Poona.  De vereniging zit bijna aan haar maximale capaciteit. Hoe dat komt? Voorzitter Didier van Det: “Wij hebben in onze marketing en communicatie er altijd voor gezorgd dat badminton op de shortlist van mensen staat, die op zoek zijn naar een sport. Je moet Top Of Mind willen zijn.”

De zichtbaar bevlogen voorzitter – in het dagelijks leven (media-)ondernemer van beroep – vertelt dat ook zijn eigen vereniging ups en downs heeft gekend. 

“Natuurlijk zijn er bij ons momenten geweest waarop we constateerden dat de terugloop van leden te structureel was. Maar ja, dan ga je nadenken over hoe je dat kunt ombuigen. Dit jaar hebben we samen met flagship Didam een bijzonder project opgezet, bij ons in de regio, samen met 19 andere badmintonverenigingen. Probeer Badminton Nu.”

“We hebben er zelfs een speciale website voor in het leven geroepen. Het doel was dat we gezamenlijk – als badmintonverenigingen – zouden optrekken om met name een boost te geven aan badminton als sport.”


Concurrentie?

“Uiteraard kun je bij een gezamenlijke actie nooit exact van te voren voorspellen hoeveel het precies per vereniging oplevert, maar als je het tij wilt keren, dan moet je sowieso iets doen. Belangrijk was dat alle verenigingen over hun eigen schaduw zouden heen springen. Je moet dus niet meer in termen van onderlinge concurrentie denken.”

Gezamenlijk cursusaanbod

Didier vertelt dat dit lukte. “We hebben regiobreed een cursusaanbod gecreëerd voor een zeer goede prijs. 10 lessen voor 25 euro. Noem het een mini spoedcursus, ideaal voor sportief geïnteresseerden om kennis te maken met onze sport. Natuurlijk een ervaren en bevlogen trainer daarbij.”

“Daarop in aansluiting hadden de mensen de mogelijkheid om uit een vereniging te kiezen waar ze lid konden worden. Opvallend daarbij was dat niet iedereen meteen koos voor een vereniging in het eigen dorp. Dat was een mooi leermoment voor ons."

"Mensen maakten hun keuze vooral op basis van de avond in de week waarop de trainingen werden gegeven. Het interessante is echter dat we in totaal meer mensen aan het badmintonnen hebben gekregen.”


Projectteam 

Volgens Didier is dit een goede marketingactie.  

“We hebben bij aanvang een projectteam opgezet en binnen alle verenigingen zo veel mogelijk gezocht naar de benodigde disciplines. Leden kunnen veel! Van een websitebouwer tot aan iemand die contacten heeft met de pers, iemand die een goede flyer kan maken, een Social Media-deskundige et cetera! Er ontstond daaruit een gemeenschappelijk belang. Men voelde dat dit kon slagen."

"Zo hebben we in de regio uiteindelijk maar liefst – door deze samenwerking – 130.000 flyers over badminton kunnen verspreiden!”

“Hoewel wij sowieso veel aan marketing doen, zoals het deelnemen aan braderieën waarbij onze leden ook onze ambassadeurs zijn, was deze actie feitelijk veel breder. Je moet als sport Top Of Mind komen. Je hebt immers toch de concurrentie van vele andere sporten. De focus was dus op het bekend en sterk maken van badminton.”


Volgend project   

Begin 2018 wordt er geëvalueerd en wordt bezien of er een vervolg wordt gegeven aan dit project. 

“Maar ik neem al wel een voorschotje,” zegt Didier. 

“We zijn recentelijk gebeld door een vereniging die afgelopen jaar niet meedeed aan het project, maar nu er al zo veel over gehoord, dat ze bij een volgend project wil instappen. Het bestuur aldaar werd erop geattendeerd door de eigen leden. Wel, beter kun je het niet hebben!”


Kansen laten liggen      

“Samenwerking is dus de succesfactor,” zo besluit Didier. “Je kunt als vereniging niet altijd alles zelf doen. Ik zie helaas dat veel verenigingen kansen laten liggen. Ja, het is allemaal vrijwilligerswerk (dat is het voor mij ook!), maar soms heb je wel specifieke kennis of inspiratie nodig. Ik vind het dan ook verbazend dat de Masterclasses en workshops die Badminton Nederland organiseert, toch niet altijd heel druk bezocht worden. En dát terwijl je er zo veel aan hebt. Zelfs ook ten behoeve van je leven náást je eigen badmintonvereniging.”   

“Echt, we kunnen badminton in Nederland veel groter maken. Als het ons in de Achterhoek en de Liemers lukt, waarom zou het dan niet in de rest van Nederland lukken?”


Leestip:

De succesvolle visie van Badmintonvereniging Amersfoort Noord: 'Een goede badmintonvereniging heeft een goed product."

Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Namens Badminton Nederland



Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×