Terug

Publiceer een spannende interviewcyclus op de site

Hoe vergroot je de kans – bij jouw badmintonvereniging - op succesvol ledenbehoud? Ik heb in dit blog weer een tip, maar ik zeg je bij voorbaat: het is een intensieve tip. Het kost wel wat tijd om dit op poten te zetten, en op gang te houden.

Mijn suggestie: hoe denk je over een leuke interviewcyclus op de website van je club?  

Dus, dat een goede redacteur, of journalist, of een creatieve blogger elke week een leuk interview publiceert met de leden van de club. Bijvoorbeeld in een cyclus waarin de ene geïnterviewde de volgende weer aanwijst. Dus, dat er als het ware een keten van interviews ontstaat.


Spelregels

Zo zou je bijvoorbeeld elke keer tien leuke (standaard)vragen kunnen bedenken. Maar ook zou de eerste geïnterviewde een vraag kunnen bedenken die aan de volgende geïnterviewde gesteld moet worden, enzovoorts.

Natuurlijk zijn er wat spelregels te bedenken voor deze interviewcyclus.

Zo zou een man altijd een vrouw als volgende moeten aanwijzen. En, omgekeerd. En: je mag niet iemand uit je eigen team aanwijzen. Misschien is het zelfs wel heel erg leuk dat een junior ‘verplicht’ een senior aanwijst. En omgekeerd.

Zo een interviewcyclus onder de leden is niet alleen leuk, het levert ook nog andere creatieve bijvangst op:

1.      Tussen de regels door

Een goede interviewer kan tussen de regels door luisteren. Soms kan er in zo’n gesprekje een kritische noot vallen. 

Belangrijk voor de interviewer om dat signaal op te pakken en dit te delen met het ‘Bestuurslid Ledenmanagement. Of, met het hele bestuur!

    

2. Slim op Social Media  

Het is uiteraard niet alleen de publicatie op de website die telt… Deze ‘content’ kan immers ook slim gedeeld worden via de geëigende Social Media-kanalen. En, reken er maar op dat de geïnterviewden zelf ook delen en liken. 

Ze zijn toch ook trots op hun verhaal? 



        

3.      Digitale nieuwsbrief

Waarschijnlijk heeft jouw vereniging een digitale nieuwsbrief. Misschien één keer per week, of één keer per maand? Maar, wat het schema ook is, het verwijzen vanuit die nieuwsbrief naar deze leuke interviews op de site, is leuk om te ontvangen.


4.      Stimuleer de onbekende leden      

Misschien een gekke tip, maar probeer vooral de ‘onbekende leden’ te stimuleren om mee te doen aan deze interviewcyclus. 

De toppers uit het eerste team kennen we eigenlijk allemaal al, toch?

En, wie weet hebben leden prachtige clubprestaties geleverd, die het waard zijn om onder de aandacht te brengen...!



Is het effect van de interviewcyclus meetbaar?           

Misschien vraag je je nu af…. Draagt een dergelijke interviewcyclus werkelijk bij aan Ledenbehoud?

Wel, ik zeg het je eerlijk: dat is nooit direct meetbaar, maar waar het in een onderliggende laag om gaat is de verbinding die je tot stand brengt tussen leden. 

Men leest leuke interviews, men leert andere leden kennen, de interviews zeggen iets over de gezelligheid en sfeer van de club. Men kan elkaar tijdens een trainingsavond eens aanspreken op de interviews (“Hoi, jij bent toch Ineke? Ik heb je interview gelezen op de site!”).

Je laat mensen met elkaar in gesprek komen. Live!

Vergeet overigens niet een leuk fotootje te plaatsen bij het interview. En, laat mensen in een interview vooral ook vertellen wat ze in het dagelijkse leven doen.

Als jullie - bij jullie vereniging - een bestuurslid Ledenmanagement hebben, betrek deze dan bij het opzetten van deze interviewcyclus!




Nogmaals; ik weet het.
Dit is écht een intensieve taak, maar… ik ben er 100% van overtuigd dat een dergelijke interviewcyclus zo veel leesplezier oplevert dat andere doelen ook makkelijker worden gehaald. Misschien kunnen meerdere mensen binnen de club deze taak op zich nemen?

Ook nu wens ik je weer veel succes! 

Wij – bij Badminton Nederland – kijken nu al uit naar al die bruisende interviews.

Laat het ons weten hoe dit alles bij jouw vereniging is opgepakt!


Jerry Helmers
Badminton Nederland



P.S. 1 
Er is nog een andere leuke ‘bijvangst’ bij deze interviewcyclus. Omdat je de interviews online publiceert, leest feitelijk de hele wereld mee. Al die mensen, die (nog) niet aan badminton doen, zien dan in ieder geval dat jouw vereniging een club is met superleuke leden! Effectief ledenbehoud heeft dus ook betekenis voor ledenwerving…!       

P.S. 2
In plaats van blogs kun je natuurlijk ook vlogs maken! Jongeren kijken nl. liever een kort videootje in plaats van het lezen van een een tekst.

Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×