Terug

Stel een bestuurslid 'Ledenmanagement' aan

Ledenbehoud. Natuurlijk wil je dit. Wij willen het ook. Heel badmintonnend Nederland droomt weer van ambitieuze groei. Maar, wat is toch het geheim van succesvol ledenbehoud voor de badmintonvereniging? En, als je dan het geheim weet, is het dan ook praktisch uitvoerbaar? 

Het is de uitdaging voor elke bestuurder van een badmintonvereniging. Of, eigenlijk van elke (sport)organisatie. De club moet ‘Alive and Kicking’ blijven en dat kan alleen met leden. 

Die vormen het kloppende hart van niet alleen de sportieve activiteiten maar zijn ook de onderlinge verbindende factor van simpelweg veel plezier met elkaar.

Praktische handvatten  

Bestuurders van sportverenigingen vinden het thema ‘Ledenbehoud’ lastig. Tóch zijn er vele praktische handvatten voor bestuurders om de kans op succesvol ledenbehoud zo groot mogelijk te laten zijn. Maar het begint bij de organisatie zelf.

Bij jou dus.

We zijn benieuwd wat je vindt van onze volgende suggestie: stel een bestuurslid aan die maar één taak heeft en dat is – je raadt het al – ledenbehoud. Noem hem of haar bijvoorbeeld het ‘Bestuurslid Ledenmanagement’.





Gefronste wenkbrauwen        

Ik weet het. Als we binnen de georganiseerde wereld van sportverenigingen in Nederland ineens praten over termen als ‘Management’ of ‘Marketing’ of ‘Sales’, dan zien we veel gefronste wenkbrauwen

Immers, een sportvereniging is geen onderneming, zo luidt het argument. Feitelijk klopt dit natuurlijk, maar je  kunt de uitdaging van ledenbehoud wel aanvliegen als een ondernemer. Net zoals bedrijven hun uiterste best (moeten) doen om klanten te behouden.

Hoe organiseren bedrijven dit? Zij hebben vaak een ‘Accountmanager’ in dienst. Of een relatiebeheerder. Wel, waarom zouden badmintonverenigingen dit dan ook niet doen?

Ik heb een aantal mogelijke taken voor dit ‘Bestuurslid Ledenmanagement’ op een rijtje gezet.

1. Weet wie de leden zijn  

Dé grote gemene deler is uiteraard de liefde voor de badmintonsport. Maar al die leden hebben ook nog een eigen dagelijkse leven. 

Probeer eens een inventaris te maken waarbij je er achter komt wat voor beroepen deze mensen hebben. En, wat voor kennis ze in huis hebben. En, waar hun interesses liggen. 

Elke badmintonvereniging staat het hele jaar voor allerlei uitdagingen! Hoe gaaf is het niet als je gebruik kunt maken van de kennis en expertise die de leden hebben? 

Ja, je belt ze dus op en vraagt ze om advies. Deze leden vinden het leuk om gewaardeerd te worden om hun kennis en expertise. Ze willen je graag helpen en vanaf dat moment bouw je een band op. De binding groeit! En, als de binding groeit, dan zullen ze ook niet zo snel vertrekken….

  

2.      Is iemand een tijdje niet geweest?       

Houd – bijvoorbeeld in overleg met de trainers – eens goed bij wie er wel en wie er niet komen op de trainings- en clubavonden. 

Daar hoef je geen ingewikkelde software voor aan te schaffen; al heel eenvoudig in een programma als Excel kun je lijstjes bijhouden. 

Als je dan ontdekt dat voorheen trouwe leden plots drie maanden niet zijn geweest, besteed dan eens tijd aan een telefoontje (nee, geen mailtje!) naar dit lid.            

Als eerste om er achter te komen of er iets aan de hand is. Gewoon belangstelling tonen. Natuurlijk is er altijd een kans dat dit lid ontevreden is over iets binnen de club. Wel, eerlijk is eerlijk: misschien is dit lid dan al verloren, maar je leert wel iets van dit vertrekkende lid. Iets wat je kunt verbeteren.  

Overigens... door op deze wijze contact te houden met de leden, ontdek je wellicht ook nog leuke ledenstatistieken.       



     

3.      Laat nieuwe leden zichzelf voorstellen!          

Als mensen voor de eerste keer aanwezig zijn op een trainingsavond, of misschien hun ‘debuut’ maken op een Algemene Ledenvergadering… Laat deze mensen zichzelf even voorstellen. 

Mits ze dit zelf willen natuurlijk.    

Leuk toch om hen even een warm welkom te geven. Ongemerkt bied je daarmee een netwerkfunctie want ná de training, of na de Algemene Ledenvergadering, zijn er altijd onderlinge haakjes ontstaan om met elkaar in gesprek te gaan. Leden gaan zich thuis voelen!


4.      Organiseer / Automatiseer al deze processen 

Uiteraard weten wij dat ook een ‘Bestuurslid Ledenmanagement’ niet het ‘eeuwige leven’ heeft. 

Organiseer en automatiseer alle processen uit het takenpakket daarom zo goed mogelijk zodat een opvolger dit makkelijk kan overnemen en de continuïteit in ‘Ledenmanagement’ op het hoogste niveau zit.

Je hebt geen verstand van automatiseren om punt 4 voor elkaar te krijgen?

Maakt niets uit. Er is vast wel een lid binnen de vereniging die jou daarmee kan helpen. Maar ja, dan moet punt 1 uit dit bovengenoemde bulletlijstje wel op orde zijn.



Wellicht nog ten overvloede: laat dit bestuurslid zich alléén bezighouden met Ledenmanagement. Dit is een te belangrijke taak om het te laten versnipperen. Ledenbehoud verdient ongedeelde focus!

Veel succes! En, veel plezier met de uitdagingen van Ledenbehoud!

Laat ons vooral ook weten of het is gelukt om een bestuurslid Ledenmanagement aan te stellen. We zijn benieuwd!

Jerry Helmers
Badminton Nederland



Meer over de auteur 

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.


Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×