Terug

Wat vinden badmintonliefhebbers in Nederland van het thema ledenbehoud bij clubs?

Hebt u ook zo genoten van de Yonex Dutch Open in Almere? En, was u ook zo trots op Selena Piek en Jacco Arends die een prachtige tweede plaats haalden in het gemengd dubbelspel. Zeker weten dat elke badmintonliefhebber stiekem er zelf ook van droomt om (ooit?) op het Centre Court zo'n prachtige wedstrijd te spelen. 

Wel... een eventuele (top)sportcarrière begint hoe dan ook bij de eigen club. En, belangrijk is dan dat leden het naar hun zin hebben. 

We deden een rondje langs de vele badmintonliefhebbers die de Yonex Dutch Open bezochten en vroegen wat zij vonden van het thema ledenbehoud bij de badmintonclubs in Nederland...

Simone Hoogendijk, trainster bij BC Maassluis:

"De grootste uitdaging op het gebied van ledenbehoud zit bij de jongeren. Als ze 15 of 16 jaar zijn. Dan moeten ze eigenlijk de stap naar de senioren maken. Die is soms te groot. Ik ben ervan overtuigd dat je jongeren met die stap moet begeleiden. Laat hen eens wat vaker meedoen bij de ouderen. Laat hen op deze wijze de oudere mensen op de club leren kennen."

"Verder vind ik het écht belangrijk dat er op de trainingsavonden altijd iemand van de club zichtbaar aanwezig is. Deze kan ook aandacht geven. Een club moet zich als gastheer gedragen. En, als er vragen zijn dan maak je de mensen wegwijs. Geef de mensen elke keer weer een welkom gevoel."


Simone Hoogendijk: "Een club moet zich als gastheer gedragen."


Paula Rip, voormalig topspeelster en werkzaam bij Badminton Nederland van 1988 tot en met 2009:

"Een club moet aanbieden waar de mensen voor willen komen. Ik zie dat het aanbod soms te beperkt is. Er wordt niet altijd ingespeeld op wat de leden (je klanten!) willen."

"Als je het hebt over ledenbehoud, dan begin je met het inventariseren van de wensen. Als de leden bijvoorbeeld na afloop van een training met z'n allen willen eten in de kantine? Wel, regel dat dan."


Twee speelsters van BC Stadskanaal (club met 100 leden):

"Ook als recreatieve vereniging moet je er van bewust zijn dat je het voor leden uitdagend moet houden. Sommige mensen willen op badmintongebied écht beter worden. Hou daar rekening mee als je de groepsindeling maakt voor de trainingsavonden. Maar varieer ook met de indeling."

"Tegelijkertijd zijn er ook mensen die geen specifiek sportief doel hebben. Wel, die moet je ook wat bieden. Maak de kantine gezellig, of zorg je er iets gezelligs organiseert. Je moet weten waarom de mensen komen en dat bieden."



Paul Jansen (64), speelde vroeger bij BC Amersfoort:

"Als club moet je niets aan het toeval overlaten. Een club moet zich realiseren dat er meer concurrentie is dan vroeger. Mensen hebben veel meer keuze. Ze krijgen zo veel informatieprikkels van alternatieven die ze in hun vrije tijd kunnen beoefenen. Waarom denken badmintonclubs soms dat ze de enige clubs op aarde zijn?

Bestuursleden van clubs moeten zich professionaliseren. Hoewel ikzelf niet meer speel vanwege een lange blessure, zie ik tot mijn spijt dat veel besturen nog van houtje-touwtje aan elkaar zijn geknoopt. Er lijkt soms helemaal geen beleid te zijn."

"Ten tweede: geef mensen een warm welkom. Wees je er van bewust dat de leden jouw bestaansrecht zijn. Bekommer je meer om de leden. Het zijn je gasten. Geef ze aandacht op alle mogelijke manieren. Om het heel eerlijk te zeggen: ook dit aspect kan beter. Maar tegelijkertijd is dit volgens mij niet alleen het probleem van de badmintonsport. Je ziet het ontbreken van aandacht bij heleboel sportverenigingen. Euhm... ligt dáár dan juist niet een kans?"

 

Annemieke Mulder, competitieleidster bij BC Barneveld (ongeveer 130 leden):

"Het is ons doel om iedereen met een glimlach naar huis te laten gaan. En, besteed aandacht aan de communicatie. Of laat ik het zo zeggen: het zou niet aan de communicatie moeten liggen als mensen besluiten hun lidmaatschap op te zeggen bij de club. Je ziet nog te vaak dat schijnbaar eenvoudige zaken langs elkaar heen lopen waardoor de leden niet meer precies weten waar ze aan toe zijn. Communicatie dus. Regel dat goed op je club."

"Verder ben ik sinds dit jaar competitieleidster. Ik zorg dat ik zichtbaar ben op de club. De leden kennen me en kunnen me altijd bereiken voor het stellen van vragen."



Annemieke Mulder: "Ik zorg dat ik zichtbaar ben op de club."


Cheryl Seinen (was ooit lid bij BC Almere, speelt nu bij Vendsyssel in Skagen, Denemarken):

"Ik probeer zelf een hoog topniveau te halen, ik ben dus geen recreant meer, maar wat absoluut werkt op het gebied van ledenbehoud als je in al je communicatie, zowel op Social Media als in de lokale kranten, ook bewust veel aandacht besteedt aan de recreanten. Hoe leuk is het voor hen als ze zichzelf een keertje terugzien in de krant met een foto of een wedstrijdverslag?"


Ashley Seinen (zusje van Cheryl, speelt nu bij BC Almere): 

"Een club moet supergezellig zijn! Het gaat ook om de nevenactiviteiten. De feesten en partijen zijn heel belangrijk. Zorg dat er gelachen kan worden bij je club. Maar dat geldt ook voor de trainers. Natuurlijk moeten die hun uiterste best doen om het beste uit de mensen te halen, maar ze moeten zelf ook aan de klik werken. Trainingen moeten gezellig zijn."


Alex van Zaanen, bestuurslid bij Nieuw-Vennep (bijna 150 leden):

"Toon belangstelling voor je leden. Het kan al in hele kleine dingetjes zitten. Je hoeft het daarbij niet eens altijd over badminton te hebben. Er bestaan meer gespreksonderwerpen dan alleen onze sport. Wij houden bij ons op de club goed in de gaten of mensen plots langdurig niet op een trainingsavond komen. We bellen ze dan."

"Ja, dat kost tijd. Maar je krijgt er veel voor terug. Als we horen dat iemand een blessure heeft opgelopen, dan kopen we een kaartje en we zorgen er voor dat zo veel mogelijk mensen op een trainingsavond hun beterschaps-handtekening er op zetten. Fantastisch toch dat je dan een kaartje thuis ontvangt met al die handtekeningen!"


Alex van Zaanen:  "Een kaartje met handtekeningen doet wonderen."


LEESTIPS:

Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×