Terug

Zo leuk al die (club-)statistieken en -verhalen!

Hoe bind jij de leden aan je vereniging? We schreven al in een eerder blog dat het heel verstandig is om een 'Bestuurslid Ledenmanagement' aan te stellen. Maar, er zijn veel meer van die hele kleine ‘dingetjes’ die plots toch heel veel waarde kunnen hebben (voor je leden!).

Ik wil het daarom met jou eens hebben over de waarde van clubstatistieken. (Dat zou overigens een mooie taak kunnen worden voor het bestuurslid ledenmanagement, die je kunt aanstellen binnen de club).

Nee, wees niet bevreesd. Dit blog is geen universitaire cursus Wiskunde. Integendeel. Ik hoop je duidelijk te kunnen maken dat je op een originele manier waardering kunt uitspreken voor leden als je ‘leuke lijstjes’ bijhoudt.

Gewoon een paar voorbeelden:

1.      AANTAL WEDSTRIJDEN

Houdt een lijstje bij van het aantal competitiewedstrijden dat leden spelen. En, reik dan een ‘certificaat’ uit als een lid zijn 100e competitiewedstrijd voor de club speelt. (Leuk trouwens om hier dan meteen de lokale pers voor uit te nodigen!). Ik ben er van overtuigd dat dit lid positief verrast zal zijn. 

De kosten voor de vereniging?
Een leuk certificaat en een bosje bloemen! En, tegelijkertijd eeuwige liefde! (Want, de 1000e competitiewedstrijd moet ook beloond worden!)     



  

2.      Hoe lang zijn leden lid?          

Om dit voor elkaar te krijgen, is het wellicht even graven in de ledenadministraties van alle voorgaande jaren, maar is het niet fantastisch om leden in het zonnetje te zetten als ze bijvoorbeeld 5 of 10 jaar, of 20, of 25 jaar lid zijn. 

Een mooi momentje voor de ledenvergadering, zo lijkt me. Bedenk een leuke speech, vertel in die speech iets van een grappige anekdote en dan weet ik zeker dat het lid zich ongekend gewaardeerd voelt.  


3.      Records?         

Puike en opvallende prestaties zijn er om gebroken te worden. Records geven mensen niet alleen waardering maar er zit ook een ambitie bij andere leden om een record te breken. Is er bijvoorbeeld een lid dat 25 keer onafgebroken op de trainingsavond is geweest? Wow. Dat mag best onder de aandacht worden gebracht!    



   

4.      Het oudste lid, het jongste lid?           

Maak een feestje van bijvoorbeeld de opening van het seizoen. Als je de ledenadministratie goed op orde hebt, dan weet je wie het oudste en wie het jongste lid is. Laat hen samen een lint doorknippen als start van alle activiteiten. 

Niet alleen een aardig PR-momentje maar zo een klein ceremonieel feestje laat zien dat je - samen met het bestuur - oog hebt voor de leden. Je zet enkele leden op deze wijze simpelweg even in the picture. Goed voor de ledenbinding!   
    

5.      Wie is de meest sportieve speler van het clubtoernooi?          

Schrijf een verkiezing uit tijdens het clubtoernooi. Laat de leden – bijvoorbeeld door middel van een stemformulier – kiezen voor de ‘meest sportieve speler van het toernooi’

Of begin eerst met een nominatieprocedure. En dan wordt tijdens de prijsuitreiking de winnaar bekend gemaakt. De achterliggende gedachte is dat leden elkaar hierdoor leren kennen. Zeker als jouw club wat groter is, dan is het best handig dat er wat namen ‘rondzwermen’. 

Het maakt het mensen makkelijker elkaar aan te spreken of over de ‘verkiezing’ met elkaar in gesprek te gaan. Immers, als mensen met elkaar in gesprek zijn, dan kan er binding ontstaan. Juist ja, de basis voor ledenbehoud.



Er zijn zó ontzettend veel creatieve ideeën te bedenken – op basis van statistieken en gebeurtenissen binnen de club – dat je bij wijze van spreken elke week wel iets op de agenda kunt zetten. Dit overigens niet doen; het moet uiteraard ook geen overkill worden.

Maar ik neem aan dat je de essentie van al het bovenstaande begrijpt; zoek en creëer momentjes om leden in de schijnwerpers te zetten.

Wellicht een leuke taak voor het bestuurslid ledenmanagement?

Ik wens je heel veel succes en tegelijkertijd ook veel spannende clubstatistieken!

En, laat ons weten wat je hebt bedacht!


Jerry Helmers
Badminton Nederland


Meer over de auteur 

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Jerry Helmers

Meer over Jerry Helmers


Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×