Terug

Aan de verenigingen en leden van Badminton Nederland

Het zal jullie niet zijn ontgaan: er is de laatste tijd sprake van “onrust” binnen de bondsvergadering.

De bondsvergadering bestaat uit het bondsbestuur en de afgevaardigden namens de regio’s. De afgevaardigden hebben tot taak het controleren van het bondsbestuur en eventueel aansturen van dit bestuur. In de afgelopen jaren is er, in de ogen van de afgevaardigden, een aantal zaken naar voren gekomen die de goedkeuring van deze afgevaardigden niet kon dragen. Een en ander heeft uiteindelijk geleid tot het terugtrekken van het huidige bondsbestuur die haar taken tot de jaarvergadering in demissionaire vorm zal blijven uitvoeren. Dit betekent dat er een nieuw bestuur zal moeten worden gevormd. Wij vragen dan ook jullie speciale aandacht voor de laatste alinea.

Wat is er aan de hand?

In de zittingsperiode van dit bestuur (circa 5 jaar) is een aantal goede resultaten door het bondsbestuur gerealiseerd. Hierbij moeten worden genoemd de hernieuwde aansluiting bij NOC*NSF, het verbeteren van de relatie met onze verenigingen (flagships, masterclasses en meer) en de financiële huishouding.

Er zijn helaas ook veel minder goede punten te noemen. Voorbeelden zijn onder andere het (door de afgevaardigden) afgewezen beleidsplan inclusief de aanpassing daarvan. Het vervolg (“A clear future”) blonk ook niet uit door duidelijkheid en financiële onderbouwing, maar is toch onder voorbehoud goedgekeurd om het bestuur niet direct weg te moeten en willen sturen. Diverse voorstellen van het bestuur waren in de afgelopen anderhalf jaar òf al vóór een bondsvergadering weer ingetrokken, òf werden tijdens de vergadering teruggetrokken. Ook voor de bondsvergadering van 11 maart jl. in Den Bosch stond een aantal zaken op de agenda, waarvan de doordachtheid betwijfeld kon worden. Tussen 4 februari en 1 maart stappen ook onverwachts 2 bestuursleden op, waarbij meer aan de hand lijkt.

Welke acties hebben de afgevaardigden uitgevoerd

Naar aanleiding van de zorgen en feedback die uit het land waren ontvangen met betrekking tot het competitiehuis en de daarover ontvangen informele presentatie heeft er op 1 maart jl. een overleg tussen afgevaardigden plaatsgevonden om de bondsvergadering van 11 maart voor te bereiden. Ook de mogelijke bestuursperikelen zijn aan de orde gekomen.

Uiteindelijk is de conclusie dat de bestuurlijke regie te vaak ontbreekt, te veel afspraken niet zijn nagekomen de laatste jaren, te veel stukken onvolledig zijn ingediend of teruggetrokken vlak voor of tijdens vergaderingen. De voorzitter wordt als goed boegbeeld gezien, maar is ook eindverantwoordelijk. Een meerderheid van de afgevaardigden geeft aan een motie van wantrouwen te zullen steunen. Het bestuur is vervolgens op 2 maart hierover geïnformeerd. Na overleg met het bestuur en in het belang van Badminton Nederland hebben de afgevaardigden besloten om het bestuur niet tijdens de Finale van het landkampioenschap naar huis te sturen. Ook sponsorbelangen rondom dit event en speciale gasten hebben de doorslag gegeven. Ook de mooie herdenking van Gary Hetharia is nu niet overschaduwd. Blijft het feit dat er een gebrek aan vertrouwen was vanuit de afgevaardigden. Vanuit de afgevaardigden was het bondsbestuur gevraagd om akkoord te gaan met een speciale commissie die tot doel had om het bestuur (gedeeltelijk) te vervangen. Het bestuur is hiermee akkoord gegaan. Hiermee was een motie van wantrouwen (met 100% steun vanuit de afgevaardigden) van de baan. De commissie bestond uit 2 leden van het bondsbestuur (de heren Wortel en Verbeek) en 3 afgevaardigden (de heren Bakker, De Wit en Kuilman). De commissie heeft een aantal keren vergaderd en uiteindelijk is door de afgevaardigden in deze commissie teruggekoppeld naar de overige afgevaardigden dat de beste stap was om het bondsbestuur te vragen hun positie op te geven en het bondsbestuur te verzoeken in demissionaire vorm haar taken tot de volgende vergadering (24 juni 2017) uit te voeren. Dit is door de heer Bakker namens de afgevaardigden op 1 april aan het bestuur overgebracht. U bent hierover door het bondsbureau op 5 april geïnformeerd.

Hoe verder tot de jaarvergadering van 24 juni 2017

Aan alle leden wordt (via de verenigingen) gevraagd om potentiële opvolgers voor het bondsbestuur voor te dragen. De afgevaardigden stellen voor om een nieuwe (interim)voorzitter aan te stellen, die uit de aangeleverde kandidaten een nieuw bestuur zal vormen van maximaal 5 personen (dagelijks bestuur van voorzitter, penningmeester en secretaris, en 2 algemene bestuursleden) waarvan het liefst minimaal 1 vrouw. Het voorstel dient met spoed vorm te krijgen zodat op 24 juni, na goedkeuring door de vergadering, Badminton Nederland snel verder kan. Het verzoek aan de leden is dan ook om vóór 10 mei aanstaande eventuele kandidaten aan te dragen.

Verzoek aan de verenigingen/leden

Willen jullie zo spoedig mogelijk, en uiterlijk 10 mei aanstaande jullie kandidaten voordragen, zodat er tijdig in een informatieronde met deze kandidaten gesproken kan worden over procedures, inhoud enzovoorts.

Jullie kandidaten kunnen jullie voordragen aan de secretaris a.i. van het demissionaire bondsbestuur Bram Reudink via bmura@badminton.nl. Barbara Mura is Algemeen Manager van Badminton Nederland. 

Voor vragen over het bericht en de profielen bondsbestuur/ bondsbestuurders kan contact worden opgenomen met Eric Bakker, voorzitter van de Bondsvergadering, via 06-53145989

Namens Afgevaardigden van Badminton Nederland

Bekijk hier de Profielen bondsbestuur/bondsbestuurders en de Procedure verkiezing bestuursleden Badminton Nederland

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×