Terug

Een nieuwe geldstroom voor jullie vereniging?

Je herkent het beeld van echte verenigingsmensen waarschijnlijk ook wel bij jouw eigen club. Je weet vast wie dit zijn of haalt hen nu zelfs voor de geest. De vrijwilligers, de trainers, de betrokken leden, de bestuursleden en ga zo maar door. Deze mensen houden van de club en dragen ieder op hun manier een steentje bij.

Soms hebben deze trouwe verenigingsleden de behoefte om nog een extra steentje bij te dragen aan de toekomst van hun vereniging: bijvoorbeeld door middel van een schenking of via een legaat in hun testament. Door jullie leden hiertoe in staat te stellen en hen te informeren, doe je hen wellicht een groot plezier. Tegelijkertijd kan menig vereniging eventuele extra inkomsten goed gebruiken, ook als deze aan een speciaal doel zijn gekoppeld zoals een nieuw kunstgrasveld of activiteiten voor de jeugd. Particuliere fondsenwerving via schenkingen en legaten kan dus een meerwaarde bieden aan zowel de trouwe verenigingsmensen en fans, als aan de vereniging zelf. In samenwerking met de KNVB en de Eredivisie CV heeft NOC*NSF het initiatief genomen tot het platform ‘Sport, daar geef je om’. Het gezamenlijk doel is geven en nalaten aan sport meer in beeld te brengen bij zowel de gemiddelde Nederlander als bij de sportclubs zelf. Onder andere door goede informatievoorziening. Maar ook door handige tips, bruikbare formulieren en een toolkit voor het ontwikkelen van een eigen verenigingscampagne. Na een fase waarin de clubs zich kunnen warmlopen, volgt een mediacampagne via radio, tv, kranten en social media. Neem alvast een kijkje op www.sportdaargeefjom.nl  Uiteindelijk willen de initiatiefnemers dat veel Nederlanders een goed gevoel overhouden aan een schenking of legaat voor hun club. En ook dat hiermee een nieuwe geldstroom voor de sport gaat ontstaan. Een geldstroom die organisaties van buiten de sport nu al veel extra middelen oplevert, maar door de sport nog nauwelijks benut wordt. Hier liggen kansen voor de sport. Wist u bijvoorbeeld dat de meeste sportverenigingen giften en legaten belastingvrij kunnen ontvangen? En dat de gever een periodieke schenking aan de club zelfs tot 52% van de schenking mag aftrekken van het belastbaar inkomen? Kansen voor uw leden en fans en zeker ook voor uw club!

Geven in Nederland

Uit het onderzoek "Geven in Nederland" is gebleken dat er op jaarbasis (2011) bijna € 4,3 miljard wordt gegeven aan goede doelen. Dit is een optelsom van de geschatte giften van huishoudens, nalatenschappen, fondsen, bedrijven en opbrengsten uit kansspelen. Van dit bedrag komt bijna € 2 miljard uit giften en nalatenschappen. Een enorm bedrag dus, maar slechts een klein deel hiervan komt bij de sport terecht. De sport ontvangt welgeteld € 36 miljoen uit giften en de bedragen die sport uit nalatenschappen ontvangt zijn zelfs niet meetbaar. Het merendeel van de inkomsten haalt de sport uit het bedrijfsleven, vaak in de vorm van sponsoring. Een geldstroom die voor de sport erg belangrijk is, maar de laatste jaren terugloopt. De sport is genoodzaakt om op zoek te gaan naar nieuwe alternatieven en nieuwe kansen. Gezien dit onderzoek liggen deze kansen onder andere in de fondsenwerving.

Online platform (incl. toolkit)

Op 20 mei is het online platform ‘Sport, daar geef je om’ officieel gelanceerd voorafgaand aan de algemene ledenvergadering van NOC*NSF. Opwww.sportdaargeefjeom.nl krijgt u antwoord op alle vragen omtrent schenken en nalaten. Het platform laat zien welke verschillende manieren van geven er zijn, welke belastingvoordelen dit heeft voor gevers en ontvangers, welke kansen er voor uw club zijn en hoe u hier op in kunt spelen.  Het online platform beschikt ook over een afgeschermd gedeelte, de toolkit voor verenigingen. U kunt voor uw vereniging op eenvoudige wijze inlog gegevens aanvragen, waarmee u toegang tot de toolkit heeft. De toolkit bevat handige tools voor uw vereniging om een start te maken met fondsenwerving. Zo kunt u in de toolkit uw eigen wervingsstrategie ontwerpen en campagnemateriaal voor uw vereniging personaliseren en downloaden. Ook kunt u in de Kennisbank cases van andere clubs vinden of uw eigen succesverhaal uploaden.

Sport als goed doel (SBBI)

Weinig mensen overwegen spontaan om hun clubs te steunen met een schenking of via hun testament. Maar een deel van uw trouwe leden voelt wellicht wel de behoefte om iets extra’s te betekenen, eventueel ook nog na hun overlijden voort te leven via een legaat. Een sportvereniging die aan een beperkt aantal eenvoudige criteria voldoet, geldt volgens de Geefwet als SBBI, een zogenaamde Sociaal Belang Behartigende Instelling. Een club dis aan de SBBI-criteria voldoet, kan giften en legaten belastingvrij ontvangen. 

Handige tips

  • Log in op de toolkit binnen sprtdaargeefjeom.nl om een wervingsstrategie en eigen campagnemateriaal te ontwikkelen.
  • Verbind doelen aan de wervingsstrategie. Mensen zijn sneller bereid om te geven aan een specifiek doel.
  • Blijf uw achterban betrekken bij de vereniging, ook al zijn ze geen lid meer. Betrokkenheid kan leiden tot een gift.
  • Ga persoonlijke gesprekken aan met mensen die een grote gift of nalatenschap overwegen. Samen kunt u een mooi doel vaststellen.
  • Denk eens na of crowdfunding iets voor uw vereniging is.
  • Zet niet alleen in op geld, maar ook op kennis, tijd en materiaal.
  • Erft uw vereniging een huis of iets anders dan geld? Probeer dit dan zo snel mogelijk weer te verkopen.
  • Ga nalatenschappen niet alleen afhandelen, maar vraag een specialist om advies. Misschien is één van uw leden hier de geschikte persoon voor? Of kijk op sportdaargeefjeom.nl voor handige links.

Tevens kan een gever aan een SBBI profiteren van belastingvoordelen. Hierdoor kost de gift u in de praktijk minder geld, omdat de fiscus als het ware een gedeelte mee betaalt dat u anders als inkomstenbelasting zou moeten betalen. Op het online platform ‘Sport, daar geef je om’ worden alle voorwaarden voor de SBBI-status duidelijk beschreven.

Klaar voor de start…

Op 3 augustus gaat de landelijke campagne ‘Sport, daar geef je om’ van start. Via een tv-commercial, een radio commercial en advertenties wordt Nederland bewust gemaakt van de mogelijkheden om te geven of na te laten aan sport. Met de campagnematerialen die beschikbaar zijn in de toolkit kan uw vereniging aansluiten bij deze campagne en de eigen achterban informeren. Laat zien dat het mogelijk is om aan uw club te geven en profiteer van de aandacht die ‘Sport, daar geef je om’ creëert. Zorg er voor dat uw club tegen die tijd klaar staat om schenkingen en nalatenschappen te ontvangen en gebruik hiervoor het online platform en de toolkit ‘Sport, daar geef je om’. Fondsenwerving kan ook voor uw sportclub een fantastische nieuwe inkomstenbron zijn. 

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×