Terug

Interview met Ronald Heijstek van Yonex: 'Badmintonliefhebber is tegenwoordig ook op zoek naar entertainment'

Als het aan Ronald Heijstek, Sales & Marketing Directeur bij Distri Sport BV en verdeler van de Yonex-collectie ligt, dan kan de jaarlijkse Yonex Dutch Open verder groeien. Hij is buitengewoon enthousiast over alles wat dit jaar begin oktober in Almere is neergezet.

“Ik zag dat de organisatie een goed geoliede machine was. Complimenten dus voor toernooidirecteur Hendrik Boosman en al zijn collega’s. 

Het was bovendien niet alleen genieten van de wedstrijden. Het gehele programma met alle Side-Events zat ook prima in elkaar.”

“Ik denk dat er met deze editie van de Dutch Open echt grote winst is geboekt op het gebied van PR,” zo vervolgt een enthousiaste Ronald. 

“Een voorbeeld daarvan waren de vlogs die zowel voor als tijdens het toernooi zijn opgenomen, veelal ook met de Nederlandse spelers en speelsters uit de selectie. Wat ik echt top vond, was dat ook de ‘bloopers’ van de spelers, bij het opnemen van de promotievlogjes, gewoon online werden gezet. Het gaf de spelers en speelsters een supermenselijk gezicht. Die filmpjes waren ontzettend leuk om te zien. Je móest er soms gewoon om lachen.”

foto: Mark Caljouw schopte het tot de halve finale in het mannenenkelspel


Verbondenheid

“Ook de VIP-zondag vond ik echt fantastisch georganiseerd. Ik constateerde daar een waar familiegevoel. Sowieso zag ik dat alle vrijwilligers van Badminton Nederland het fantastisch vonden dat ze waren uitgenodigd en dat ze in de watten werden gelegd met een goed en – letterlijk – smaakvol programma. Ik vind het ook goed dat Badminton Nederland dit op deze wijze deed: je creëert immers een stukje verbondenheid.”


foto: Een prima prestatie van Selena Piek en Cheryl Seinen: een finaleplaats!


Toeschouwersaantallen

“Op de Yonex-stand, die door BeeS-Sport is ingericht, hebben we het ook behoorlijk druk gehad. We waren op de zaterdag van het finaleweekend met 40 man personeel aanwezig. Natuurlijk verkopen we daar ook, maar een stukje zichtbaarheid is essentieel. We willen ons graag aan het toernooi verbinden en daardoor ook de badmintonliefhebber ook van dienst zijn.  Ik geef toe dat ik op een aantal dagen graag wat meer toeschouwers had gezien. Maar ja… het was ineens ook wel erg mooi en warm weer buiten. Je kunt niet alles hebben. Ik geloof echter wel dat er kansen zijn om de toeschouwersaantallen verder te laten groeien.”

“Zo gaan we in 2019 onze eigen dealers actiever betrekken bij het evenement. We gaan gratis toegangskaartjes voor de woensdag en donderdag ter beschikking stellen. Althans, als men in de winkel een Yonex-aankoop doet, dan zit daar meteen een toegangskaartje bij.”

foto: de veteranen die het goed hadden gedaan op het EK in Spanje werden uiteraard in het zonnetje gezet!

Entertainment

Als aan Ronald wordt gevraagd of hij een vergelijking kan maken met de Yonex toernooien in andere landen, dan is hij meteen helder. “Nederland doet het organisatorisch heel goed. Ik zie dat er goed wordt gewerkt aan het totaalbeeld. Ja… inderdaad… Het publiek wil goede wedstrijden zien. Maar men is tegenwoordig ook op zoek naar entertainment."

"Ik denk dat daar groeikansen zitten. Je kunt van alles gaan aanbieden aan de gasten; van het plaatsen van een Smash-Meter. Zijn de bezoekers in staat om een smash van 400 kilometer per uur te slaan? In Engeland heb ik een zgn. badmintonwand gezien waar tegen je kunt badmintonnen. Bezoekers hebben dan meteen zin om ook even een shuttle te slaan. Laten we eens gaan kijken of we de activiteiten nog meer kunnen customizen.”


foto: Robin Tabeling en Jelle Maas speelden in de mannendubbelfinale misschien wel de mooiste wedstrijd van het hele toernooi. Althans, zo was in ieder geval het (positieve!) commentaar van de NOS-verslaggever op de radio! Dank dus aan Robin en Jelle! (Helaas werd de finale niet gewonnen....!)


Meer show

“Ik denk daarbij aan leuke inloop-workshops voor de bezoekers. Hoe leuk is het om een sportpsycholoog iets te laten doen? Of een kapper. Of een masseur. En, er mag wat mij betreft wat meer entertainment-gehalte. Meer show dus. Ik denk ook niet dat dit zo heel ingewikkeld is om te organiseren.”


foto: Ronald Heijstek, van Distri Sport BV


Op de vraag of de Nederlandse badmintonliefhebber op ‘die shows’ zit te wachten, moet Ronald lachen. “Natuurlijk weet ik dat het in elk land anders kan zijn. Persoonlijk hoop ik dat we met z’n allen de Nederlandse spelers en speelsters met nog meer kabaal naar een overwinning zouden kunnen schreeuwen. Misschien dat de speaker of entertainer daar een bijdrage aan kan leveren: zullen we een keer met z’n allen ‘Holland! Holland! Holland!’ roepen?”

foto: Ook de Waanzinnige Workshop Week was een succes. Zo werd er een zeer succesvolle workshop Sales & Sponsoring gegeven. Met andere woorden: hoe haal je een sponsor binnen voor jouw badmintonvereniging?


Familiegevoel

Als Ronald wat verder vooruit kijkt, bijvoorbeeld naar de 75e editie in 2023, dan hoopt Ronald vooral dat het familiegevoel van het event wordt vastgehouden. “Iedereen wil mooie wedstrijden zijn. Maar mensen willen ook anderen ontmoeten.”

Verenigingen

Naast de Yonex Dutch Open zal Yonex zich in de komende jaren ook meer gaan richten op de verenigingen. “Wij zijn er van overtuigd dat we veel meer partnerships of bondgenootschappen zouden kunnen sluiten. Wij willen daarin meer gaan doen. Ik denk dat we daar ook goed in zouden kunnen optrekken met Badminton Nederland.”

“Oh ja… nog een laatste toevoeging,” zo besluit Ronald lachend. “Zien we iedereen weer bij de 71e Yonex Dutch Open in oktober 2019?”

 

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×