Terug

Met gastvrijheid bind en werf je leden!

Uit de Sportmonitor blijkt dat meer dan 60% van de sportclubs de komende jaren de focus gaat leggen op ledengroei. De visie is dat nieuwe leden, vooral jeugd, de toekomst zijn. In de praktijk stop je heel veel tijd in ledenwerfacties. Vervolgens heb je er tien nieuwe leden bij, hoera! Maar aan het einde van het seizoen vertrekken ze toch. Inclusief een aantal sporters die al langere tijd lid waren. Herkenbaar? Lees dan vooral verder hoe gastvrijheid je kan helpen bij het binden en behouden van leden.

“Gastvrijheid? We zijn heel gastvrij! Iedereen is bij ons welkom. We zijn echt een open club.”
Regelmatig krijgen we dit als eerste reactie bij de start van Welkom op de Club sessies. 
We snappen dat ook. In de horeca zegt 92% van de ondernemers gastvrij te zijn, maar van de klanten vinden 8 tot 12% de horecagelegenheden maar gastvrij. Sterker nog, wij durven te stellen dat een sportvereniging per definitie niet gastvrij is. Soms liggen de onbenutte kansen buiten je cirkel van invloed en kan je hier inderdaad niets aan doen. Wat wij echter zien op gebied van gastvrijheid is dat je er zelf veelal wèl iets aan kunt doen. Op kleine schaal, zonder dat het ingewikkeld hoeft te zijn. En, het mooie is dat de wow-ervaring van je sporters niet eens kostbaar hoeft te zijn. En het levert de club ook nog eens energie op.

Gastvrijheid: van containerbegrip naar concreet begrip
Door (nieuwe) leden een warm welkom te bieden en oprechte aandacht te geven leg je al een sterke basis in gastvrijheid. Fijn, zo’n containerbegrip dat vooral een gevoel aangeeft, maar hoe maak je dit concreet? Gastvrijheid begint met het herkennen van de route van de sporter. Zo’n route bestaat uit alles wat je ziet en wat je meemaakt. Die momenten zorgen ervoor dat een verwachting gerealiseerd wordt, of misschien raakt een sporter teleurgesteld. Maar bovenal bieden die momenten kansen om verwachtingen te overtreffen. En die kansen zijn er legio. Een voorbeeld: een oplettende vrijwilliger achter de bar biedt een potentieel lid een kopje koffie aan. Bekijk eens de route n jouw vereniging (die je dagelijks aflegt) met andere ogen. Als bestuurder, trainer, vrijwilliger of ouder ben je al jaren actief op de club. Je weet dus precies waar je moet zijn, wie je moet aanspreken of wie er in het bestuur zitten. Alleen, weet je dit ook allemaal als je voor het eerst op de club komt? Voor ons is dit het vertrekpunt van gastvrijheid.

Een praktisch voorbeeld: ‘nee’ wordt ‘ja en’
Gastvrijheid zit in hele kleine dingen. We hebben pas een aantal sessies gedaan voor Badminton Nederland. Een paar dagen later kregen we een enthousiaste mail terug van de voorzitter van een van de clubs. Wat was het geval? Iemand wilde zich aanmelden voor de beginnerscursus, maar die was reeds gestart. De club reageerde in eerste instantie dat deelname nu niet meer mogelijk was, maar pas in januari. Denk je dat die persoon zó graag wil spelen dat zij maanden later nog terugkomt bij de club? Grote kans van niet.

De voorzitter zag de mailing voorbij komen en besloot gelijk contact te zoeken met de trainer om een oplossing aan te bieden. Daarna mailde ze het potentiële lid met een verrassend simpele oplossing: train vanaf nu gewoon lekker mee. En weet je wat, onze trainer geeft je nog een paar extra trainingen om je snel op niveau te krijgen. De reactie van het potentiële lid was gelijk positief! Wat was de kracht van dat mailtje? Waar aanvankelijk een probleem in werd gezien, werd nu aangevlogen als een kans om iemand een goed gevoel te geven en - wie weet - uiteindelijk te binden aan de club. Er werd naar een passende oplossing gezocht gericht op de persoon.

Dit soort kleine dingen maken tegenwoordig het verschil op sportclubs. Niet gelijk een ‘nee’ verkopen, afwijzen of doorsturen. Juist de kans pakken om een sporter op weg te helpen. En als je denkt: dit doen we al! Heel goed. En doet het grote gedeelte op de club dit ook of doe jij het alleen? Als de rest van de club namelijk niet dit soort kansen benut, dan heb je een behoorlijke uitdaging om leden binnen te houden. Welkom op de Club kan je op weg helpen het gastvrijheidsvirus verder te verspreiden. Tijdens de Masterclass Verenigingen gaan wij er samen met jou mee aan de slag.

Wod C2
Wod C5
Wod C6

Bovenstaande is een bijdrage van Etienne Verhoeff (Start2Create). In het najaar organiseert Badminton Nederland Masterclasses Verenigingen, waar Start2Create met de verenigingen het thema ledenbehoud en ledenwerving vanuit het perspectief van gastvrijheid van de vereniging behandeld. Deelname aan deze masterclass is gratis.

Overzicht data en locaties Masterclasses Verenigingen

2-11-2016

Almelo

8-11-2016

Bodegraven

14-11-2016

Purmerend

15-11-2016

Arnhem

24-11-2016

Nieuwegein

28-11-2016

Deventer

8-12-2016

Sittard

13-12-2016

Eindhoven

17-01-2017 (onder voorbehoud)Goes
30-01-2017Beilen

Op de kalender van deze website vind je meer informatie zoals locatie en aanvangstijden van de specifieke Masterclasses Verenigingen. Filter op Bestuurders of Masterclass om een goed overzicht te krijgen.


Wil je een voorproefje? Bekijk dan de gastvrijheid top 50 en inspiratievideo’s op www.welkomopdeclub.nl of op www.facebook.com/welkomopdeclub.

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×