Terug

De 5 belangrijkste vragen die een badmintonvereniging zichzelf moet stellen in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen

In de meeste gemeenten in Nederland vinden op woensdag 21 maart de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Je zult het ongetwijfeld al regelmatig in het nieuws hebben gezien; de landelijke kopstukken uit de politiek zijn inmiddels on tour.  Maar ook in jouw gemeente zullen binnenkort beslist de billboards langs de weg verschijnen en zal er veel aandacht zijn voor de verkiezingen in de lokale media.

Zijn deze verkiezingen van belang voor jouw badmintonvereniging?

Eigenlijk weten we dat niet.

Dit zal per gemeente verschillen. Maar… het is wél van groot belang dat elke badmintonvereniging zich toch even bezighoudt met die komende gemeenteraadsverkiezingen. 

We hebben daarom in dit blog de 5 belangrijkste vragen op een rij gezet, die elke badmintonvereniging in Nederland zichzelf nu ‘moet’ stellen…  (lees verder onder deze mededeling...)

De 5 vragen voor een badmintonvereniging...

 

1. Wat staat er in de verkiezingsprogramma’s over sport?     

In alle gemeenten waar in maart die raadsverkiezingen zullen worden gehouden, zullen de verkiezingsprogramma’s per partij al wel bekend zijn.

Lees die verkiezingsprogramma’s en kijk vooral wat die partijen van plan zijn op het gebied van sport. Willen ze méér of minder budget uittrekken?

Zeggen ze iets over de accommodaties in jouw gemeente? En, zeggen ze misschien zelfs iets heel concreet over jouw badmintonvereniging? 
 


2. Wat heeft het College van B&W in de afgelopen 4 jaar bereikt ten aanzien van sport, of specifiek ten aanzien van badminton?          

Het is heel interessant om te bekijken wat het nu nog zittende College van Burgemeesters en Wethouders heeft gedaan ten aanzien van sport. En specifiek voor badminton.

Hadden ze vier jaar geleden – bij de vorige verkiezingen – daar iets over beloofd in het College-akkoord en zijn die beloften nagekomen?

Zo niet, waarom niet.
Zo ja, wat zijn de effecten?
Welk voordeel heeft jouw badmintonvereniging daar van genoten?   





3. Wie heeft er binnen jouw vereniging verstand van de politiek?    

Inventariseer eens binnen jouw vereniging of er een enthousiast en bevlogen lid is, dat verstand heeft van de lokale politiek.

Dus, iemand die het sportdossier van de gemeente eens kan bestuderen en een analyse kan maken van de verkiezingsprogramma’s.

Misschien kan het bestuurslid Ledenmanagement van jouw vereniging je in contact brengen met dat lid.




4. Is er iemand binnen jouw vereniging die de politieke partijen kan bezoeken en met hen kan debatteren?     

In de aanloop naar de verkiezingen op 21 maart zullen er ook in jouw gemeente ongetwijfeld vele campagnebijeenkomsten zijn. En, veel politieke partijen organiseren ook bijvoorbeeld een Politiek Café.

Inventariseer eens goed binnen jouw vereniging of er iemand is, die naar die bijeenkomsten toegaat en in staat is (en het lef heeft!) om in debat te gaan met politici.

Wie kan er kritische vragen stellen?
Wie durft politici tegen te spreken?
Of, maak gewoon een afspraak met een politicus.  





5. Wat wil jouw eigen badmintonvereniging de komende jaren bereiken?

Zijn er punten te benoemen die van belang zijn voor jouw badmintonvereniging, de komende jaren en waar je de gemeente wellicht voor nodig hebt?

Hoewel je als vereniging eigenlijk op élk moment moet werken aan je toekomstvisie, is nu toch zeker het moment aangebroken om in ieder geval na te denken over de komende vier jaar. Want, als jouw vereniging weet wat ze wil, dan weet je ook waarvan je de politiek in jouw gemeente moet overtuigen.



Er zijn ongetwijfeld nog veel meer vragen te bedenken en uitdagingen te formuleren waardoor het voor badmintonverenigingen van belang is om een goed contact met de gemeente te hebben en juist in de aanloop naar de raadsverkiezingen op scherp te staan. 

Met deze 5 eerste vragen hopen we je in ieder geval al geïnspireerd te hebben.


Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur
Namens Badminton Nederland

Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×