Terug

De Follow-Up van al je marketinginspanningen bij jouw badmintonvereniging.

Marketing en communicatie dienen door de gehele organiserende en uitvoerende tak van de vereniging te worden gedragen. Onvoorwaardelijk! (Ten minste, als je succes nastreeft!) Nee, dat is geen eenvoudige opgave; je moet het ook écht met elkaar over dit soort zaken hebben. Maar als het lukt om dit breed in te zetten binnen jouw badmintonvereniging, dan is dit met zekerheid een impuls voor je ledenbehoud én je ledenwerving.

Daarom heb ik nu een vraag aan je.

Wát gebeurt er precies als er een potentieel lid een avond – op proef – heeft meegedaan aan de trainingsavond? Hebben jullie – bij jullie vereniging - afspraken gemaakt wat de zgn. Follow-Up zou kunnen of moeten zijn?

Definitie 

Als eerste de definitie van het begrip Follow-Up. We verstaan hieronder het proces dat plaatsvindt als het eerste contact met de potentiële klant (het potentiële lid) voorbij is. Dus, de training is afgelopen, iedereen gaat naar huis, de sporthal sluit zijn deuren en dan…?

Gewoon eens wat vervolgvragen:

  • Heb je het mailadres van het potentiële lid?
  • Heb je zijn/haar telefoonnummer?
  • Weet je wat de reden was waarom dit potentiële lid deelnam aan een proeftraining?
  • Weet je wie ‘de lead’ had gegeven? (*)
  • Doet het potentiële lid aan andere sporten?
  • Is het potentiële lid ergens anders lid?
  • Heeft het potentiële lid een leuke proefavond gehad?


De grote – en best wel ingewikkelde – uitdaging is nu op welke wijze je (opnieuw) contact zoekt met het potentiële lid.

Het ultieme recept is lastig te formuleren.

  • Moet je al meteen de volgende dag bellen?
  • Of, wacht je een paar dagen?
  • Stuur je wel of niet een e-mail met een aanmeldformulier voor een lidmaatschap?
  • Of, nodig je hem/haar voor een tweede proeftraining uit?
  • En, als je een aanmeldformulier voor een lidmaatschap stuurt…. Doe je dan nog een speciale aanbieding? Bijvoorbeeld: als je je aanmeldt als lid binnen 14 dagen, dan krijg je 10% korting op het lidmaatschapsbedrag.

Uitproberen 

Je hoopte er misschien wel op, al lezende dit blog, maar ik kan je geen ultiem antwoord geven op al deze vragen. 

Ik ben er echter wel van overtuigd dat je met zekerheid een strategie moet ontwikkelen die het beste past bij jouw vereniging en bij jouw actieve vrijwilligers die óók willen dat de vereniging blijft groeien en bloeien.

Het is ook gewoon een kwestie van uitproberen wat wel en niet werkt.

In een eerder blog in deze serie over marketing en communicatie had ik het al eens over ‘Meten is Weten’. 

En dat geldt ook hier; kun je in de loop van een verenigingsjaar ontdekken wat wel en wat niet werkt? En, kun je wat wél werkt in je acquisitie (**) van leden optimaliseren?

Kortom, marketing en communicatie hebben niet alleen te maken met het binnenhalen van al die potentiële nieuwe leden. Marketing en communicatie worden nog belangrijker op het moment dat het potentieel lid daadwerkelijk is binnen geweest. Dan wordt het tijd om stap 2 in werking te zetten.

Dus, wat gebeurt er in de Follow-Up?

We zijn benieuwd naar jouw ervaringen! Vertel het ons. En, misschien heb jij wel een Gouden Tip; die delen we met plezier zodat ook alle andere badmintonverenigingen in Nederland daarvan kunnen profiteren.

Mail Simone van den Bergh om jouw gouden tip door te geven!

Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Namens Badminton Nederland          

 

(*) Een ‘lead’ kan gegeven zijn door een bestaand lid: die is zo enthousiast over zijn vereniging dat hij/zij iemand in zijn eigen netwerk heeft aangespoord om eens een keer mee te gaan naar een trainingsavond.

(**) Ik heb het in dit blog bewust even over ‘acquisitie’. Natuurlijk bedoel ik hier ledenwerving maar als je leden als klanten ziet, dan is het woord ‘acquisitie’ verrassend genoeg zéér op zin plaats.

Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×