Terug

Interview met BAN (Badminton Amersfoort Noord): "Een goede badmintonvereniging biedt kwaliteit"

Als je aan Huub Wiltschut, secretaris bij BAN (Badminton Amersfoort Noord), vraagt wat het geheim is van zijn vereniging, dan is het antwoord meteen helder: “We bieden een goed product.”  Het werd een gesprek over marketing en communicatie als basis voor succesvolle groei. Aan het woord is de bevlogen bestuurder van de grootste badmintonvereniging van de provincie Utrecht en de nummer 8 landelijk.

“Wij hebben er jaren geleden bewust voor gekozen als vereniging het verhaal goed en structureel te blijven vertellen aan de buitenwereld,” zegt Huub. 

“Maar als je iets wilt vertellen, dan moet je overal aanwezig zijn om je eigen vereniging te promoten. Van de Koningspelen tot aan het organiseren van open dagen, van het uitnodigen van vriendjes en vriendinnetjes van de junioren  en open dagen voor senioren,  tot aan elke mogelijke braderie in de buurt. En, bovenal zijn alle clubleden belangrijk voor succesvolle marketing en communicatie.”


We bieden een goed product

“Marketing begint intern,” vervolgt Huub. “Zorg ervoor dat je verhaal breed wordt herkend; je clubleden zijn je beste ambassadeurs. Onze vrijwilligers vormen een belangrijke spil; twee keer per jaar organiseren we als bestuur een vrijwilligersdag. Gewoon, om de mensen oprecht te bedanken voor hun inzet voor de club."

"Wat ons goede product dan is? Wel, we bieden trainingen aan op drie avonden in de week, door gediplomeerde trainers. Daarnaast kun je bij BAN zowel overdag als op drie avonden per week spelen. We besteden tevens veel aandacht aan het welzijn van de leden. De activiteiten die we organiseren, organiseren we goed. Je creëert dan vanzelf het beste effect: mond-tot-mondreclame.”




We zijn een terugkerend verhaal

Dat je ook zichtbaar moet zijn in de media, hoef je Huub ook niet te vertellen. Dat is voor hem, en zijn vereniging, als een tweede natuur. “We sturen de lokale kranten bijna elke week wel wat nieuws. Elke keer wordt het online geplaatst en heel vaak ook in de fysieke kranten."

"We zijn dus een terugkerend verhaal in de regio. We zorgen er voor dat de mensen op de foto’s altijd in clubkleding staan. En gek genoeg: het liefst moeten er meisjes op de foto’s staan. Ik kan het niet verklaren, maar dat werkt.”

Huub legt uit dat hij een goed netwerk heeft bij de lokale huis-aan-huis bladen. “Dat koester ik. Dat is in het belang van de vereniging.”




De kenmerken van een goede communicatiemanager

Huub heeft voor dit blog een lijstje opgesteld, waar een goede communicatiemanager voor een badmintonvereniging aan moet voldoen. 

(“Hoewel ik mezelf eigenlijk geen communicatiemanager noem; ik ben gegrepen door badminton en doe het werk voor de vereniging graag!”)


  1. Desbetreffende functionaris is goed op de hoogte van al het reilen en zeilen binnen de vereniging. Misschien moet hij/zij wel van alles het nodige weten. 
     
  2. Hij/zij begrijpt dat je elke gelegenheid – hoe klein ook – kunt aangrijpen om positief nieuws te creëren.   
     
  3. Hij/zij weet hoe je de diversiteit van de vereniging (junioren, senioren, recreanten en competitiespelers) kunt definiëren en kunt uitdragen.
  4. Hij/zij is in staat om de saamhorigheid en het spelplezier in de vereniging te benadrukken.
     
  5. De communicatieman-/vrouw heeft empatisch vermogen. Hij/zij hoeft de penningmeester niet te overtuigen van de legitimiteit van de kosten van een bloemetje voor een langdurig geblesseerd lid.
  6. Hij/zij heeft contacten bij de lokale media en onderhoudt die goed.


Leestip:

Je kunt bij je badmintonvereniging (óók) een bestuurslid Ledenmanagement aanstellen!
___________________

In de BAN van badminton              

Toen de vereniging 12 jaar geleden onafhankelijk werd, is gekozen voor de reclameslogan ‘In de BAN van badminton’.

“Dat is feitelijk ons verhaal. Dat is onze basis,” zegt Huub. “En, we willen uitstralen dat we sportief zijn en respect voor elkaar hebben. Als je in de ban bent van badminton, dan betekent dit dat we elkaar ook intern aanspreken op bijvoorbeeld onsportief gedrag. Dat heeft uiteindelijk effect op de uitstraling van je vereniging. En dus op je marketing en communicatie.”

Huub gelooft sterk dat de jeugd de aanjager van de club is. “Wij zetten daar veel op in. Een vereniging zonder jeugdafdeling is geen echte vereniging. Jeugd doet leven. Daar zitten de bloei en de groei. Dit zou dan ook mijn tip zijn aan anderen; zet meer in op de jeugd.”

De belangrijkste tip

Maar mijn belangrijkste tip voor alle andere verenigingen in Nederland is: “Bied een goed, veelzijdig en kwalitatief goed product. Blijf je verhaal vertellen. Wees zichtbaar. Wees bevlogen. Toon enthousiasme, creëer ambassadeurs en wijk niet af van waar je voor staat. Blijf dat langdurig bieden, dan komt het allemaal goed!”


_________________________


Over Huub Wiltschut:

Huub Wiltschut (65) is niet alleen secretaris van de badmintonvereniging; hij is tevens lid van de wervingscommissie, de barcommissie, hij verzorgt de publiciteit, hij is coördinator van de woensdag overdag en contactpersoon voor leden met een Licht Verstandelijke Beperking. 

Tevens is Huub regio-afgevaardigde. Huub is al 26 jaar lid bij de vereniging. 

(“Ik ben eigenlijk veel te laat begonnen met deze fantastische sport.”). Huub is professioneel actief in de jeugdhulpverlening.

Badminton Amersfoort Noord heeft 280 leden. Junioren vormen de helft van het ledenbestand. Er zijn 23 competitieteams, 7 trainers en jaarlijks ongeveer 45 vrijwilligers actief.


foto: Huub Wiltschut


Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Crown Media

Lees op deze site ook de andere interviews/blogs, die Jerry Helmers schreef over verschillende thema's voor badmintonverenigingen.


Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×