Terug

Is het verstandig als jouw badmintonvereniging op Tinder zit?

Als je gelukkig getrouwd bent, of een prima relatie hebt, dan heb je uiteraard nog nooit van Tinder gehoord! (…) Als je single bent, misschien wel.  Maar wat voor jou ook de persoonlijke situatie is; een nieuwe wijze van adverteren ‘verovert’ de Sociale Media. Of het adverteren via Tinder iets is voor jouw badmintonvereniging, dat is vanzelfsprekend iets wat jij – als bestuurslid, of als commissielid Communicatie - het beste kunt bepalen.

Maar, dat er kansen zijn om via dit Sociale Medium jouw vereniging positief onder de aandacht te brengen, is intussen wel duidelijk.

Goed, als eerste leg ik je uit wat Tinder is. (voor alle zekerheid!)

Datingapp

Tinder is een datingapp die is gekoppeld aan Facebook. Gebruikers hebben een profiel aangemaakt omdat ze op zoek zijn naar een relatie (of iets anders…). Ze kunnen dan op Tinder zien welke leuke mensen in de buurt zijn. 

De gebruiker kan zelf instellen of hij man of vrouw is, naar wie (of wat) hij/zij op zoek is en het is zelfs mogelijk om leeftijdsgrenzen aan te geven. Kortom, een inmiddels behoorlijk ingeburgerde manier van daten. 

In Nederland alleen al zouden er 4 miljoen (!) gebruikers zijn.

Ja, er zijn al serieuze relaties ontstaan uit Tinder-ontmoetingen. Ook zijn er al huwelijken gesloten.

Maar wát heeft dit alles nu te maken met onze prachtige sport en jouw fantastische vereniging die je maar al te graag onder de aandacht wilt brengen? 

Wel, Tinder biedt advertentiemogelijkheden. Met andere woorden: het is mogelijk om jouw vereniging onder de aandacht te brengen op deze datingapp.

Via Facebook

De allerbelangrijkste voorwaarde is wel dat jouw vereniging een zakelijke Facebookpagina heeft, van waaruit je kunt bepalen of je wel of niet op Tinder wilt verschijnen. Tinder is gekoppeld aan Facebook.

De gebruikers (dus al die mensen die een relatie zoeken, of iets anders…), zien op hun app op hun Smartphone steeds profielfoto’s van andere mensen verschijnen. De gebruiker beslist dan of een profielfoto interessant is of niet. 

Is de getoonde foto niet interessant? Dan ‘swipe’ je de foto naar links. Als de gebruiker denkt: ‘Die is interessant!’, dan ‘swipe’ je de foto naar rechts.

En dan maar hopen dat de ander jou ook interessant vindt.

Advertenties

Tussen al die profielfoto’s door verschijnen steeds vaker advertenties. Zo wordt er door uitzendbureaus al volop geadverteerd op Tinder. Uitzendbureaus hebben ontdekt dat het een middel is om nieuw personeel te werven. Maar ook zijn er diverse biermerken actief op Tinder om de gebruikers met aanbiedingen onder de aandacht te brengen. Ook verzekeringsmaatschappijen zien we al veel vaker op Tinder. 

Nu de gemeenteraadsverkiezingen naderen (maart 2018) zien we ook al politici die zichzelf aanprijzen op Tinder.


************
Even tussendoor, nu we het toch over de gemeenteraadsverkiezingen hebben...
Weet jij wat de politieke partijen in hun verkiezingsprogramma hebben genoteerd over jouw vereniging?
************

 


Voor zover wij weten is er nog geen één badmintonvereniging in Nederland actief op Tinder.

Is jouw vereniging de eerste?

Het is wellicht leuk om het eens uit te proberen, want net als bij Facebook-campagnes kun je precies bepalen wie je wel en wie je niet wilt bereiken met jouw advertenties. Met andere woorden: de (clickable) advertentie kun je bijvoorbeeld alleen tonen aan vrouwen binnen een straal van 25 kilometer, die ouder dan 30 jaar zijn, jonger dan 50 én vrijgezel. 

Of, welke keuze je ook maar wilt maken. 

Dit kan bijvoorbeeld een optie zijn als jullie bij de vereniging relatief weinig vrouwen als lid hebben.

Jij weet voor jezelf, voor jouw vereniging – in jouw eigen regio – ongetwijfeld het beste wie precies jouw doelgroep is.

Uitproberen

Of het écht werkt (voor badmintonverenigingen), weten wij ook niet. Het is een kwestie van uitproberen. Maar er zijn zowel in Nederland als in het buitenland al opvallende successen geboekt met adverteren via Tinder.

Bovendien is de laatste weken duidelijk geworden dat Facebook het algoritme heeft veranderd waardoor er minder organisch bereik wordt behaald met berichten op Facebook. Om optimaal gebruik te kunnen maken van jouw communicatie met de potentiële klanten via Social Media, is een onderzoekje naar iets nieuws dus best wel op z’n plaats.

Overleg eens met jouw bestuur wat de mogelijkheden zijn en probeer die ‘match’ te maken op een datingapp als Tinder. 

Er is vast wel een actief lid bij jouw vereniging die verstand heeft van Social Media. Als het goed is, zou het bestuurslid ledenmanagement dat moeten weten!

Ontwerp dan een leuke advertentie, bepaal je doelgroep, formuleer een prikkelende boodschap en kijk wat er gebeurt! Helemaal ideaal als er bijvoorbeeld binnenkort een open dag op het programma staat. Die zou je via Tinder fantastisch onder de aandacht kunnen brengen.

Juist ja, laat de potentiële klant verliefd op jouw vereniging worden. En, als het even kan natuurlijk op de badmintonsport.

Veel liefde toegewenst. En, ook gewoon veel succes!

Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur
Namens Badminton Nederland

 

Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×