Terug

Leden willen chillen! Geef ze die gelegenheid.

Dat sportverenigingen – dus ook badmintonverenigingen! – meer zijn dan alleen maar een entiteit waar een gezamenlijke sport wordt beoefend, is wel bekend bij je. Hopen we. Sportverenigingen hebben anno nu ook een sociaal-maatschappelijke functie. Je brengt mensen met elkaar in contact!

De vraag is alleen hoe je dat doet. Want, als je dit goed doet, dan doe je tegelijkertijd ook heel automatisch en organisch aan een stukje ledenbehoud. Best handig!


Sporthallen

Ik wil het in dit blog eens met je hebben over de sporthallen waar je met jouw vereniging een paar keer per week komt, hetzij om te trainen of op competitiedagen wanneer jouw vereniging de thuiswedstrijden speelt. 

Met name heb ik het in dit blog dan over de badmintonverenigingen die géén eigen sporthal hebben (de overgrote meerderheid dus), hoewel de bestuurders van die verenigingen die wél een eigen sporthal hebben, dit blog natuurlijk ook mogen lezen!

·        Want, hoe is de sfeer eigenlijk in de sporthal?
·        Hoe gezellig is de kantine?



Ultiem socializen?

Als je een willekeurig rondje maakt langs een aantal a-selectief-gekozen sporthallen, waar óók badmintonverenigingen hun thuishaven hebben, dan word je niet altijd even vrolijk. 

Sorry, ik zeg het je maar eerlijk.

Kantines zijn vaak kleurloze ongezellige ruimtes waar wat tafeltjes en wat stoelen staan. Als je héél eerlijk bent: het zijn niet de meest gezellige plekken om ultiem te socializen na afloop van een prikkelende badmintontraining of spannende competitiewedstrijd.

Als je je leden na afloop binnen wilt houden voor de gezelligheid, dan is het (dus!) van belang om ook enige gezelligheid te creëren. Dat is wellicht lastig als de sporthal niet in jullie eigen beheer is, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is.

Leden willen namelijk chillen. Ze willen relaxen en socializen na afloop. Daarom heb ik voor jou de volgende tips genoteerd...


1. Praat met de kantinebeheerder:


Ga eens in gesprek met de kantinebeheerder (pachter?) om te kijken of er mogelijkheden zijn om de kantine wat gezelliger en wat aantrekkelijker te maken. 

Als we uitgaan van het credo dat ‘leden willen chillen’, waarom dan niet een knusse loungehoek inrichten waar leden ook even lekker kunnen hangen?



2. Praat met de gemeente

Vaak worden sporthallen geëxploiteerd door gemeenten. Als er geïnvesteerd moet worden in de gezelligheid van de kantine, ga dan (dus) ook in gesprek met de betreffende gemeente. Overtuig de wethouder of de gemeenteraad van het belang dat een kantine ook een plek voor ‘verbinding’ is. 

En, vertel dat een investering in de gezelligheid van een kantine niet eens zo een hele grote investering hoeft te zijn. Vaak kan er al met kleine ingrepen heel wat wordt bereikt.


3. Praat met andere sportverenigingen

Overleg eens met de sportverenigingen, die óók gebruik maken van de sporthal en van de kantine. Wat is een interessante strategie om die ongezellige kantine juist om te toveren tot een aantrekkelijke loungeruimte. 

Of, wat je ideeën ook mogen zijn! Het interessante is natuurlijk dat elke sportvereniging daarbij gebaat is en dat eventuele kosten zelfs gedeeld kunnen worden.


En dan nog een bonustip!

Het viel mij op, toen ik een rondje maakte door wat sporthallen in Nederland, dat in de kantines de muziek altijd véél te hard staat. 

Nee, ik ben geen oude zeurende man die niet tegen een discodeuntje kan, maar ik zie wel dat mensen, die met elkaar na afloop van de training aan een tafeltje zitten, elkaar vaak helemaal niet kunnen verstaan. En, daarover geërgerd zijn. Overleg eens met de kantinebeheerder waar de juiste modus is.


Kleine factoren?

Je vraagt je misschien af of deze aspecten feitelijk bijdragen aan succesvol ledenbehoud. Want, ogenschijnlijk zijn het hele kleine factoren (Who cares about the Lounge?). Maar juist een optelsom van kleine factoren die niet optimaal zijn, maakt ledenbehoud moeilijker.

Ik ben benieuwd naar je reactie op dit blog. En, ik adviseer je ook de andere blogs over ledenbehoud te lezen. 

Begin – voor de aardigheid – eens met mijn suggestie om een Bestuurslid Ledenmanagement aan te stellen.

Succes! En, laat het ons weten hoe het gaat. Als je vragen hebt, mail ons die dan. We helpen je graag!

Jerry Helmers
Namens Badminton Nederland


LEESTIPS:

Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×