Terug

Moet een badmintonvereniging aan marketing doen?

In dit blog wil ik je graag meenemen in een gesprek over marketing. Elke commerciële organisatie doet nl. aan marketing. En, aan Sales. (Om maar even de Engelse terminologie aan te houden).  De vraag is nu of badmintonverenigingen – niet-commerciële organisaties dus – óók aan marketing moeten doen?

Mijn antwoord is een volmondig ‘Ja’, ook al zijn er geen commerciële doelstellingen; immers, een vereniging mag geen winst maken. Maar uiteindelijk moet elke sportvereniging, dus ook de badmintonvereniging, wel iets verkopen. 

Jij – als bestuurder – bij jouw club wil toch ook zo veel mogelijk leden? Jij wilt met je club toch ook groeien en bloeien?

Dit blog is het eerste in een reeks over marketing en communicatie voor badmintonverenigingen. Laat je inspireren en heb het er over met je collega-bestuursleden. (Delen en Liken mag!)

Wat is marketing?

Marketing is eigenlijk een samenvoeging van twee woorden: ‘Market’ en ‘Getting’. Marketing dus. Vrij vertaald: hoe krijg je de markt? Hoe verover je de klant?

Marketing is sinds de jaren ’80 een serieus vak op alle Hogescholen en Universiteiten. En, er zijn talloze wereldberoemde marketinggoeroes die veel onderzoek hebben gedaan naar marketing en hoe je je product, dienst of ideeën zo goed mogelijk kunt verkopen.

 

De bekendste is waarschijnlijk Philip Kotler; die was één van de eerste marketingdeskundigen ter wereld. Zijn boeken worden nog steeds verslonden. Zijn laatste boek is een aanrader; marketing 4.0. We hebben géén advertentie-afspraak met Philip Kotler gemaakt, dus ik kan oprecht dit boek aanraden. Zeer inspirerend!

Natuurlijk vragen we jou niet om eerst een masters-titel te halen in marketing. We vragen je wel om eens na te denken over een aantal aspecten van het bedrijven van marketing en hoe je dat in jouw vereniging zou kunnen implementeren.

CommunicatieCode

Ikzelf ga in mijn eigen werkzaamheden altijd uit van de zgn. CommunicatieCode®. Deze bestaat uit de 26C’s van Communicatie. 

Elke C kun je zien als een bouwsteen van een goed marketing- of communicatieplan.

Als je ál die C’s in een (marketing-)plan verwerkt, dan ben je al een heel eind op weg. Vooral MKB-bedrijven, die geen eigen communicatie- of marketingafdeling hebben, kunnen daar aardig mee uit de voeten.

Ik ben ervan overtuigd dat badmintonverenigingen dat ook kunnen.

Hieronder licht ik een aantal C’s uit de CommunicatieCode® toe:
  
                   

De C van Casus 

  
Omschrijf zo precies mogelijk het probleem (de uitdaging!) van je badmintonvereniging. Inderdaad: wat is je casus?
Een zéér belangrijke stap om over na te denken, want zónder goed uitgelegde casus kun je nooit van start.    

De C van Concept  

        
Waar sta je als badmintonvereniging voor? Welk imago streef je na? Wat is de kernboodschap die je met je vereniging wilt uitdragen?
Kun je dat goed definiëren? Heb het er over met elkaar!

De C van Context   

       
Wáár zitten je potentiële klanten? Wáár communiceren ze? Wáár kun je ze bereiken en welke informatiebehoefte hebben ze?   
Kortom, wat is hun relevante context?  

De C van Compassie  


Weten we wat de mensen in en rondom de vereniging bezighoudt? Waar denken potentiële leden aan? Welk probleem willen ze dat voor hen wordt opgelost?
Kun je dat ‘probleem’ voor die verschillende doelgroepen definiëren en in hoeverre kun je daar als vereniging compassie mee hebben?   
   

De C van Concurrentie 

Veel badmintonverenigingen denken nog dat andere badmintonverenigingen hun (enige) concurrenten zijn.
Dat is deels waar, maar andere sportverenigingen zijn ook je concurrenten. Sterker nog: elk ander mogelijk tijdverdrijf waar een klant (ja, we noemen een potentieel lid een klant!) is je concurrent. Breng dat in kaart!  
     

De C van Clients (Customers)

Welk type klant (lid) wil je eigenlijk aan je binden? Van welke mensen hoop je het meeste dat ze lid bij jouw vereniging willen worden? 

Met andere woorden: kun je een soort klantenprofiel opstellen? 
         

De C van Competenties 

Marketing is teamwork. Je kunt dat niet overlaten aan slechts één bestuurslid of een enthousiaste lid.
Marketing moet gedragen worden door de gehele organisatie; iedereen met een rol of functie zal zich bewust moeten worden van de consistentie in het marketingverhaal en het dus ook op alle niveaus uitdragen.
Maar, kunnen je andere vrijwilligers dat wel? Hebben ze die competenties? Toets dat! 

De C van Compliance   

De wereld is transparanter dan ooit. Geen enkele organisatie, dus ook geen enkele badmintonvereniging, kan het zich veroorloven om fouten te maken die normen en waarden tarten of zelfs overschrijden.
Denk maar eens aan de #MeToo-discussie.
De vraag die bij deze C beantwoord moet worden is hoe je als organisatie omgaat met je eigen werkprocedures, klachtenregelingen en hoe bijvoorbeeld vertrouwelijke informatie wordt gedeeld. Héél belangrijk om dit in je marketingplan op te nemen!


Bovenstaand zijn slechts 8 C’s uit het totale lijstje van 26C’s. De hierboven genoemde vond ik het meest relevant om ze nu te benoemen.

Meer weten?

Al diegenen die meer willen weten over de C’s van communicatie en hoe je dat uiteindelijk zou kunnen vertalen naar een gestructureerde marketingaanpak, om de doelstellingen van jouw vereniging te halen, adviseer ik simpelweg om eens op CommunicatieCode te kijken. 

In nog geen 30 minuten heb je alle 26C’s doorgelezen en heb je beslist inspiratie om een start te maken met een gedegen marketingbeleid voor jouw fantastische badmintonvereniging.

Whitepaper    

Meld je hieronder aan om binnenkort de Whitepaper Marketing en Communicatie voor badmintonverenigingen te ontvangen.

 

Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur Crown Media
Namens Badminton Nederland

Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur

Jerry Helmers (1968) is Sr. Communicatieadviseur bij Crown Media, bureau voor Communicatie en Strategie in Badhoevedorp. Jerry adviseert opdrachtgevers in het bedrijfsleven en bij de overheid op het gebied van strategische en operationele bedrijfs- en productcommunicatie. (Iedereen wil toch verkopen?) Tevens is Jerry eigenaar van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. (Iedereen wil toch overtuigen?). Ook blogt hij regelmatig. Daarnaast schrijft Jerry één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf en is hij opiniemaker bij BNR Nieuwsradio.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×