Vertel op alle plekken hetzelfde verhaal
Marketing en communicatie voor badmintonverenigingen betekent ook dat het verhaal, waarmee de vereniging zichzelf verkoopt, zowel intern als extern, op alle plekken identiek moet zijn. Dit betekent dat het bestuur of degene die zich binnen de organisatie bezighoudt met marketing en communicatie, daar een coördinerende rol in heeft.
En, dat is heel belangrijk!
Zo zagen wij in voorbereiding op deze serie blogs over marketing en communicatie dat er verenigingen zijn waar bijvoorbeeld degene die zich met Social Media bezighoudt, helemaal niets weet over wat er precies van uit de vereniging aan Free Publicity wordt gedaan. En, omgekeerd.
Maar ook: is een webmaster, die de ingezonden stukjes van de competitieteams plaatst, wel op de hoogte van de achterliggende marketing- en communicatiedoelstellingen van de vereniging? (Want, zelfs een stukje met competitie-uitslagen kan worden voorzien van het verhaal van de club zélf!).
Vaak gebeurt dit niet.
Waarom is dit belangrijk?
Wel, als je als badmintonvereniging jezelf effectief onder de aandacht wilt brengen, zowel ten behoeve van aspecten als ledenbehoud en ledenwerving, dan is het van belang dat overal hetzelfde verhaal wordt verteld of dat dezelfde uitstraling (profilering) wordt gegeneerd.
Consistent. En, consequent.
Huisstijl
Zo kun je als badmintonvereniging werken aan een generieke huisstijl.
Heel praktisch: heeft iedere functionaris met een e-mailadres de instructie gehad met welk lettertype hij in zijn e-mails correspondeert?
En, hoe is de ondertekening? Bovendien: hoe slim is het om de logo’s, in de e-mailhuisstijl, ook van een linkje te voorzien. Wat is de standaardondertekening waar je als vereniging voor staat? Begin je een e-mail met ‘Hoi’ of ‘Beste….’.
Maak in ieder geval een heldere keuze.
Maar hetzelfde geldt voor het mondelinge verhaal; wat vertel je precies als je potentiële nieuwe leden ontmoet? Weten al jouw commissieleden ook dat verhaal?
Wat is de zogenoemde Tag Line van jouw club? Ja, ik weet het: dit is een échte marketingterm maar het werkt wel. Zo een Tag Line vertelt in één zin waar jouw club voor staat.
Denk maar eens aan...
- Tros, De Grootste Familie van Nederland.
- MIELE, Er Is Geen Betere,
- APPLE; Think Different.
- Nike. Just Do It.
Is de folder die je op braderieën uitgeeft professioneel opgemaakt en is die in dezelfde huisstijl als de website? Klopt je Tag Line daar ook?
Coördinatie
Het is géén overbodige luxe om hier eens aandacht aan te besteden. Ja, dit kost veel werk en het kost met zekerheid overtuigingskracht om je commissieleden hiervan te overtuigen.
Maar zoals het voor een groot bedrijf goed werkt, zo kan het ook voor jouw vereniging veel opleveren; de buitenwereld en je leden snappen waar je vereniging voor staat. Daarmee bind je de juiste mensen aan je!
Albert Heijn
Vergelijk het maar eens met de huisstijl van Albert Heijn. Ken je het muziekje van de TV-commercials dat elke keer wordt herhaald? Dat deuntje hoor je zelfs regelmatig als je in de winkel loopt. Beredeneerd vanuit de neuromarketing is bewezen dat klanten herkenbaarheid hoog waarderen en je daardoor als betrouwbaarder zien.
Oh ja, ook over het lettertype van Albert Heijn is nagedacht.
Jij zult het toch ook raar vinden als de ene vestiging van Albert Heijn lettertype A gebruikt en een andere vestiging doet het met lettertype B? Je zult dat dan als ‘een rommeltje’ beoordelen. Er is echter één ding dat jij niet wilt voor jouw vereniging: je wilt niet dat je doelgroepen en je leden jouw vereniging ook als een rommeltje zien.
Ze willen een stukje professionaliteit.
En, professionaliteit draagt bij aan je profilering en dús aan je ledenwerving en ledenbehoud. Vertel dus op alle plekken hetzelfde verhaal.
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Namens Badminton Nederland
P.S. Als je eens wilt sparren met Badminton Nederland over hoe je zo een marketing- of communicatiecoördinator kunt ‘aanstellen’ binnen jouw vereniging, neem dan contact op met Simone van den Berg op s.vandenbergh@badminton.nl