Terug

Deze badmintonvereniging is succesvol maar hoe kan dat?

Als Jeroen de Vooght, voorzitter van het Baarnse BC Inside ’82, aan het woord is, dan weet je meteen dat niet alleen een bevlogen badmintonliefhebber aan tafel zit, maar ook een verenigingsbestuurder die zijn club succesvol wil laten zijn. En dat lukt. De reden? “We zien onze badmintonvereniging als een onderneming. En, we doen aan gerichte marketing.”

Hij behoort tot de inventaris van de club, want de 43-jarige Jeroen, werd lid in het jaar van de oprichting in 1982. “Er zit vanzelfsprekend ongekend veel clubliefde bij,” zegt hij. “Maar daar red je het niet alleen mee. Als een vereniging succesvol wil zijn, dan gaat het om ambitie en een plan. Ik heb me anderhalf jaar geleden opgeworpen om de voorzittershamer over te nemen. Ik doe dit voor maximaal drie jaar. Dan heeft het een kop en een staart. Ik zie het als een project. Het doel is simpel: we willen succesvol zijn. En, we willen tegen de landelijke trend in groeien. Dat doen we ook!”

Groei-ambitie
Jeroen vervolgt: “De eerste vraag die elke vereniging zichzelf moet stellen is: ‘Wat zou een onderneming doen als die zijn klantenaantallen ziet teruglopen?’ Wel, dan ga je aan de slag. Dan ga je beredeneren vanuit een groei-ambitie. Je gaat niet beredeneren vanuit het voorkomen van een terugval. Dat is een wezenlijk andere mindset. Echter, de belangrijkste voorwaarde om groei te kunnen realiseren is dat je eigen organisatie op orde is. Dat geldt in een bedrijf. En, dat geldt ook bij een vereniging. Extern begint met intern.”

Projectmatig 
“Als eerste moet een vereniging investeren in de eigen mensen. Je kunt tegenwoordig geen vrijwilliger meer werven als de taken niet helder zijn. Projectmatig is het credo. Geef mensen een taak met een kop en staart en waarbij ook een nuttig appèl wordt gedaan op hun deskundigheid. Dat maakt het kader helder. Mensen vinden het leuk om het op die wijze te doen. Bij onze club hebben we geen gebrek aan vrijwilligers.!”

“Daarnaast dienen bestuurders onvoorwaardelijk nieuwsgierig te willen zijn. Naar de leden, naar de ontwikkelingen binnen en buiten de club. Naar alles. En, vergader effectief, de tijd van de vrijwilliger is kostbaar. Wij laten degenen die aan een bestuursvergadering deelnemen van te voren ‘voorbereidingsdocumenten’ invullen. Daarmee voorkom je tijdverlies tijdens de bijeenkomsten. Je wordt heel effectief. Sneller spijkers met koppen. Bestuursvergaderingen duren bij ons nooit veel langer dan anderhalf uur.”

Doelgroepenmarketing
Volgens Jeroen is ook doelgroepenbenadering een ‘must’ om de kans op succes te vergroten. “Als je leden werft of wilt behouden, dan moet je iedere doelgroep in zijn eigen taal aanspreken. Denk meer vanuit sales en marketing. Een potentieel lid van 8 jaar jong kun je op een heel andere wijze benaderen dan de gepensioneerde senior. Dit geldt voor zowel de externe als de interne communicatie. Het maken van communicatiemateriaal wordt hierdoor eenvoudiger en de effectiviteit neemt enorm toe. En, het belangrijkste is: zet je eigen leden in als ambassadeur. Als deze mensen met enthousiasme lid zijn bij je vereniging, dan willen ze dat graag aan de buitenwereld vertellen.”

Franchising
Jeroen ziet in deze visie ook kansen voor de badmintonwereld als geheel. “Ik heb een prima contact met het bondsbureau. Er werken daar kundige en gepassioneerde mensen. Ja, ik weet dat ze me daar soms zéér kritisch vinden. We zijn het op momenten zéér met elkaar oneens. Voor de badmintonsport in Nederland zou het een ideale situatie zijn als badmintonverenigingen zichzelf als franchisenemers van de bond zouden beschouwen. Dus, Badminton Nederland is de franchisegever, die zich landelijk bezig houdt met marketing en promotie van de badmintonsport.”

Doelgericht
“In deze context is het de taak van de bond om te zorgen voor doelgroepgerichte communicatie- en marketingmateriaal waardoor het voor verenigingen makkelijk wordt om op lokaal niveau leden te werven. Ook het ontwikkelen van een landelijk format voor verenigingswebsites zou erg helpen. Te veel verenigingssites zijn primair gericht op de bestaande leden in plaats van op het werven van nieuwe leden.”

Topspelers
“Maar laten we ook niet vergeten dat we de helden aan de top kunnen kapitaliseren,” zo stelt Jeroen helder. “Daar liggen enorme kansen voor ons. Kijk nu eens bijvoorbeeld naar de atletiek. Dafne Schippers. Tja, een mooie dame. Wordt door de atletiekbond goed en slim ingezet en de bond heeft daar profijt van. De successen van Dafne hebben een enorm effect gehad op de toeloop van jeugd bij de atletiekverenigingen.”

Nieuwegein
Jeroen heeft zich in het afgelopen jaar veelvuldig ‘bemoeid’ met Nieuwegein. “Ik heb in de werkgroep contributiesystemen gezeten en in het kader hiervan de jaarbegroting goed doorgespit. Het heeft heftige maar goede discussies opgeleverd. Ik denk dat we daar gezamenlijk een stap in hebben gemaakt. We moeten met z’n allen kritischer leren kijken naar de situatie. Wat gebeurt er werkelijk?

“Ik zie die spirit zeker wel op het bondsbureau maar ik blijf wel zeggen dat verenigingen de middelen moeten ontvangen om te kunnen excelleren. Badminton kan een heel sterk merk worden. Wij dragen dat in Baarn en omgeving in ieder geval uit. En, het zet zoden aan de dijk. Nu de rest van Nederland nog. Want, er is wat mij betreft geen mooiere sport dan…. badminton!”

Tips van Jeroen de Vooght voor verenigingen die succesvol willen zijn:        

  1. Wat wil je als vereniging? Weet je wel wat je eigen DNA is? Wat is jouw verhaal? Onderzoek dat en definieer dat. Zonder verhaal kun je niet verkopen! (geen leden werven!)         
  2. Waardeer de input van vrijwilligers en maak het persoonlijk. Dus verwerk dat bedankje niet alleen in de traditionele nieuwjaarspeech. Doe dit het hele jaar door.        
  3. Deel taken op. Iedereen wil wel wat doen als het overzichtelijk is. Ga projectmatig werken.
  4. Stel jezelf de vraag of mensen het leuk vinden om bij je vereniging te spelen. Zijn jouw leden een ambassadeur van je vereniging?
  5. Ga doelgroepgericht communiceren, intern en extern

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×