Terug

Eredivisie en toegang van het publiek

Op dinsdag 14 september was de persconferentie waarbij de versoepelingen per 25 september werden gepresenteerd. Op donderdag 16 september heeft de Tweede Kamer ingestemd met deze versoepelingen en de daarbij behorende maatregelen. Afgelopen dinsdag is het protocol Verantwoord Sporten van NOC*NSF geüpdatet.

Voor onze Eredivisie hebben de nieuwe maatregelen een behoorlijke impact. De Eredivisie is het afgelopen jaar bestempeld als Topsportcompetitie. Daardoor valt de Eredivisie nu onder een professionele sportwedstrijd. Bij een professionele sportwedstrijd is een Coronatoegangsbewijs (CTB) nodig.

Hieronder staat de tekst zoals die in het Badmintonprotocol staat:

• alleen voor publiek bij professionele sportwedstrijden en topcompetities (zie volgende bullet) geldt dat een coronatoegangsbewijs (QR-code) verplicht is voor iedereen van 13 jaar en ouder;

• onder professionele sportwedstrijden en topcompetities worden al die sporten verstaan die tijdens de Lockdown-periode vanaf 17 december 2020 bij uitzondering toestemming hadden om te trainen en wedstrijden te spelen. Zie bijlage ministeriële regeling 8 december 2020 met de bedoelde professionele sporten;

• voor professionele sportwedstrijden en topsport competities geldt: buiten geen maximaal aantal bezoekers, binnen met vaste zitplaats ook geen maximaal aantal bezoekers. Indien er binnen geen vaste zitplaatsen zijn geldt dat maximaal 75% van de reguliere capaciteit

gebruikt mag worden. Dit alles is toegestaan tot 00.00 uur ’s avonds;

Het bovenstaande houdt in dat er bij de Eredivisiewedstrijden gewerkt moet worden met het testen voor toegang voor het publiek dat aanwezig is bij de Eredivisiewedstrijden.

Hieronder staat beschreven wat er nodig is om het testen voor toegang mogelijk te maken.

Wat heb ik nodig om CoronaCheck te gebruiken?

Om het coronabewijs van jouw bezoekers te kunnen scannen, heb je de CoronaCheck Scanner-app nodig. Medewerkers kunnen de CoronaCheck Scanner-app downloaden in de Apple App Store (iPhone) of op Google Play Store (Android). Daarmee kunnen zij bij de ingang de QR-codes van bezoekers scannen.

CoronaCheck Scanner is te gebruiken op alle iOS en Android-telefoons vanaf Android 6 en iOS 12 (de iPhone 5s en nieuwer). Ook heeft de telefoon een werkende camera nodig. Let op: bij een telefoon met lage kwaliteit camera kan het zijn dat het scannen van papieren CoronaCheck QR-codes moeilijk gaat. Probeer het scannen van QR-codes daarom eerst uit. Daarvoor kun je deze demo QR-codes gebruiken.

Het scannen aan de deur kan zonder internet. Wel heb je minimaal één keer per dag internetverbinding nodig om een configuratie van de app op te halen.

Alle informatie over het gebruik van CoronaCheck Scanner vind je op de pagina Zo werkt scannen.

Werkt CoronaCheck Scanner op mijn telefoon?

CoronaCheck Scanner is te gebruiken op alle iOS en Android-telefoons vanaf Android 6 en iOS 12 (de iPhone 5s en nieuwer). Ook heeft de telefoon een werkende camera nodig. Let op: bij een telefoon met lage kwaliteit camera kan het zijn dat het scannen van papieren CoronaCheck QR-codes moeilijk gaat. Test het scannen daarom eerst met de demo QR-code op www.coronacheck.nl/scanner.

Het scannen aan de deur kan zonder internet. Wel heb je minimaal één keer per dag internetverbinding nodig om een configuratie van de app op te halen.

Vanaf welke leeftijd is een bewijs nodig?

Bezoekers vanaf 13 jaar en ouder moeten een bewijs laten zien bij evenementen en activiteiten waar een bewijs verplicht is.

Kan een bezoeker zonder smartphone toegang krijgen tot een locatie waar een bewijs nodig is?

Ja, ook zonder smartphone kun je een bewijs krijgen. Het bewijs kan geprint worden via www.coronacheck.nl/print.

Ik krijg na het scannen van een QR-code een rood scherm te zien, wat nu?

Een rood scherm betekent dat de QR-code niet aan Nederlandse eisen voldoet.

Dit kun je doen:

1. Controleer of de tijd op de telefoon van de bezoeker goed staat ingesteld. Zorg dat de datum en tijd op ‘automatisch instellen’ staan. Zorg dat de datum en tijd op ‘automatisch instellen’ staan.
2. Controleer of de bezoeker een origineel bewijs laat zien. Een screenshot van een bewijs kan voor problemen zorgen.
3. Vraag de bezoeker om de app volledig af te sluiten en opnieuw op te starten. Scan daarna opnieuw de QR-code.

Blijft het scherm rood?

Vraag de bezoeker contact op te nemen met de helpdesk van CoronaCheck op telefoonnummer: 0800-1421. Of als je vanuit het buitenland belt: +31 70 750 37 20.

Zonder groen scherm mag de bezoeker niet toegelaten worden.

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×