Terug

Nieuwe inzichten en concrete tips met masterclass Presteren met communiceren

In november startte de Badmintonbond met een nieuwe serie masterclasses: Presteren met communiceren. In één avond krijgen badmintonclubs vele handvatten aangereikt om hun communicatie naar een hoger niveau te tillen. BC Alouette was één van de deelnemers van de eerste masterclass en deelt haar inzichten en ervaringen.

Stephanie van den Hurk was namens badmintonvereniging Alouette (Best) één van de deelnemers. "We communiceren met BC Alouette best veel, zeker via mail en Facebook. We zijn ook een beetje actief met Twitter en Instagram. Meestal gaat onze communicatie over uitslagen en activiteiten. Tijdens de masterclass ging het over bewust en doelgericht communiceren. Wat wil je uitstralen? Wat moet je communicatie opleveren? Welke berichten post je daarvoor bijvoorbeeld op social media? Daar kunnen wij ons wel verbeteren, zegt Van den Hurk."

Imago badminton
Het imago van badminton was één van de onderwerpen die aan bod kwam tijdens de masterclass. Van den Hurk ervaart dat mensen die de sport niet kennen, badminton vaak ervaren als 'duffig en als een campingsport waar je niet moe van wordt'. Sessieleider Martin van Berkel (Clubbereik) stelt dat verenigingen een belangrijke bijdrage kunnen leveren om het imago een positieve boost te geven. Daar werden diverse ideeën voor bedacht. Van den Hurk: "Mensen de sport zelf laten ervaren, werkt het allerbeste. Maar als dat niet lukt, kunnen met name video's een goed beeld van de sport en de club geven. Denk aan video's van het eerste team van de vereniging, maar ook door mooie acties van internationale sporters te delen." Daarnaast heeft BC Alouette de ambitie om meer van de sfeer van de club te laten zien. "We zijn sociaal en gezellig, doen ook allerlei gave activiteiten naast het badmintonnen. Ook dat willen we goed overbrengen."

Voor en door jongeren
Een andere ambitie die BC Alouette meeneemt uit de masterclass is communicatie voor en door jongeren. "Als we de club ook voor jongeren interessant willen maken, moeten we goed uitstralen wat hen boeit. We willen de jeugd een rol geven in de uitvoering van onze communicatie. Zij weten het beste over te brengen wat zij interessant vinden, zegt Van den Hurk. Van Berkel: "Bijkomend voordeel is dat de communicatiewerkzaamheden over meerdere schouders verdeeld worden. Vrijwilligers vinden is vaak niet eenvoudig. Maar als je de communicatietaken slim opknipt en goed behapbaar maakt, wordt het een stuk aantrekkelijker om in te stappen als vrijwilliger. Steeds meer mensen zijn tegenwoordig hartstikke handig met allerlei communicatiemiddelen, van social media tot fotografie en van websites bouwen tot ontwerp. Dat maakt de vijver om uit te vissen vrij groot."

Nog vier masterclasses: 'Van harte aan te bevelen' 
De komende twee maanden wordt de masterclass Presteren met communiceren nog twee keer aangeboden (zie onderaan de data en locaties). In de 2,5 uur durende sessie worden de verenigingen meegenomen in een deel strategie, maar ligt de focus op de concrete praktijk. Zo wordt een ronde gemaakt langs de belangrijkste communicatiemiddelen: waarvoor en voor wie zet je deze in en hoe verhouden deze zich tot elkaar? En welke content werkt goed? Met veel voorbeelden en inspiratie worden de clubs op weg geholpen.

Van den Hurk: "Ik kan het andere clubs van harte aanbevelen deel te nemen. De masterclass is heel divers. Als je net bent gestart met communicatie, kun je door de manier waarop je alles uitgelegd krijgt, goed instromen. Maar ook voor gevorderden valt er genoeg te halen. De masterclass maakt je bewust van wat je wilt bereiken en biedt veel inspiratie en handige tips."

De volgende masterclasses zijn gepland op:

Maandag 29 januari (Purmerend)
Donderdag 17 mei (Best) 

Aanmelden is kosteloos voor Badminton Nederland verenigingen. Tip: laat (ook) één of enkele personen deelnemen die zich binnen de vereniging bezig houden met de communicatie.

Wil je meer informatie? Neem dan contact op met info@badminton.nl.

Masterclass Presteren met Communiceren

Masterclass Presteren met Communiceren

Ik kom naar de masterclass Presteren met Communiceren

Martin van Berkel

Martin is als Manager Communicatie en Media bij de Nevobo en eigenaar van communicatieadviesbureau Meer Bereik dagelijks actief met het communicatievak en de (amateur)sport. Martin ontwikkelde onder meer Clubbereik, een adviesdienst voor het ondersteunen van sportverenigingen op het gebied van externe communicatie. Ook is hij de auteur van de twee boeken Handboek Communicatie voor sportverenigingen en Handboek Social media voor sportverenigingen. Meer informatie: www.clubbereik.nl.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×