Terug

Uitstroom onder pubers: wat doe je eraan?

Veel verenigingen worstelen met het probleem dat jongeren van 12-19 jaar relatief vaak vertrekken bij de club. Waardoor dit komt weten we wel ongeveer, maar wat kun je er als club aan doen om de kans te verkleinen dat het gebeurt? Om hier antwoord op te geven heeft Mulier Instituut op een rij gezet wat werkt om sportdeelname van pubers te stimuleren.

Sportclubuitval 
In de gehele sportsector neemt de (club)sportdeelname en het beweeggedrag onder jongeren tussen de 12-16 jaar gestaag af. Daarbij valt op dat uitval onder vmbo'ers groter is dan onder vwo'ers en groter onder jongeren uit gezinnen met een lage sociaal economische status (ses) dan hoge ses-jongeren. Een van de redenen hiervoor is dat vmbo'ers eerder examen moeten doen dan havo/vwo-jongeren en vaak een praktijkgerichte vervolgopleiding met veel stages volgen. Hierdoor ervaren zij minder ruimte om aan (club)sport te gaan of blijven doen. 

Keuzes en motieven veranderen
Veel kinderen vinden (competitie)sport vooral leuk en gezellig. Ze verbeteren graag hun fysieke en sportieve vaardigheden, samen met leeftijdsgenoten. Maar bij pubers kunnen deze motieven veranderen. Over het algemeen worden 'volwassen' motieven zoals gezondheid/fitheid en sport als uitlaatklep belangrijker en competitie minder belangrijk. Daarnaast worden pubers erg zelfbewust, waardoor meisjes zich meer richten op slank blijven of afvallen en jongens op een gespierd lichaam. 

Hoe vergroot je de kans op het succesvol werven en behouden van pubers?
Mulier Instituut beschrijft een aantal factoren die positief bijdragen aan het succesvol werven en/of behouden van jongeren tussen de 12-19 jaar. We zetten ze kort voor je op een rij:

  • Lokale samenwerking rondom scholen: jongeren brengen steeds minder tijd thuis bij hun ouders door, dus is de school een logisch startpunt. Samenwerking met andere sportaanbieders, jeugdwerk e.a. helpt daarbij.
  • Ontwikkel aanbod in samenspraak met de jongeren zelf: hun interesses, belemmeringen en wensen veranderen snel. Bied daarom een gevarieerd en laagdrempelig aanbod in samenspraak met de jongeren. Het opnemen van jongeren in de jeugd- en/of toernooicommissie kan hierbij helpen.
  • Betrek ouders en ambassadeurs bij werving: informeer en ondersteun de jongeren én hun ouders over het aanbod en de weg naar de vereniging. Passende (online) wervingsmaterialen en ambassadeurs (vanuit de club) die aansluiten bij de leefwereld van de jongeren helpen daarbij.
  • Zorg voor flexibiliteit en plezier: om een grote groep jongeren te bereiken en behouden moet er flexibiliteit mogelijk zijn in de mate van deelname en binding aan de club. Daarnaast vinden de jongeren het nog steeds belangrijk te ervaren dat ze iets leren en/of beter worden. Dit vergroot het plezier en geeft hen zelfvertrouwen.
  • Investeer in trainers en technologische hulpmiddelen: trainers/begeleiders spelen een essentiele rol om de jongeren te inspireren, uit te dagen en te motiveren en hen vooral plezier in sport te laten blijven beleven. Het gebruiken van digitale hulpmiddelen (zoals beweegmeteres, apps, filmpjes) en sociale media (Instagram, Facebook) sluit aan op de leefwereld van jongeren en kan de trainer helpen.

De volledige Factsheet 'Werkzame elementen sportstimulering jongeren' van Mulier Instituut vind je hier.

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×