Terug

Verenigingen zien in gastvrijheid duidelijke meerwaarde voor hun club

Na vijf Masterclasses Verenigingen concluderen de 35 deelnemende verenigingen dat een gastvrije club haar leden actiever aan zicht helpt te binden en het helpt om nieuwe leden beter te ontvangen bij de werving. Tijdens de Masterclass benadrukt expert Etienne Verhoeff (Start2Create) vaak dat gastvrijheid van de club zit in de kleine details. Gelukkig zijn dat ook zaken die eenvoudig te veranderen zijn.

Wanneer de club zichzelf de vraag stelt of zij een gastvrije club zijn, antwoordt een grote meerderheid daar positief op. In de praktijk zijn er veel dingen goed geregeld en is de club ook zeker gastvrij. Het zijn echter de zaken die niet goed geregeld zijn, waardoor de club niet gastvrij is of gastvrij overkomt. Laten dat nou net juist de dingen zijn die bij de leden of nieuwe leden blijven hangen. Enkele voorbeelden: als nieuw lid niet aan kunnen sluiten bij bestaande groepjes badmintonners (uitsluiting), koude douches of vieze kleedkamers en slechte horeca (beroerde openingstijden, onaardige barman), slechte bewegwijzering in de hal (waar is de speelhal, waar is de kantine) of als een bezoeker van een speelavond niet aangesproken worden. De deelnemers van de Masterclasses hebben met elkaar tal van voorbeelden gegeven van waarin een badmintonvereniging al dan niet gastvrij overkomt en daarop wordt beoordeeld. 

Al snel is iedereen er bij de Masterclass over eens dat de bestuurder van de badmintonvereniging niet overal direct invloed op heeft. Maar in de Masterclass leer je dat je door anders naar het probleem te kijken je wél de vereniging beter kan presenteren. Zo blijf je aantrekkelijk voor jouw eigen leden en wordt je gastvrijer voor nieuwe leden. Het is eenvoudig te organiseren dat er altijd iemand is die in de hal onbekende mensen pro-actief aanspreekt. Hij of zij geeft bezoekers een veilig gevoel én het gevoel dat ze niet anoniem in de hal blijven rondlopen. Bovendien krijgt de vereniging die ze bezoeken door de persoon die ze aanspreekt een gezicht. En als je weet dat de bezoeker naar de speelavond komt omdat hij misschien wil gaan badmintonnen? Doe er een schepje bovenop door hem of haar een kopje koffie aan te bieden. Zo geef je echt een warm welkom en biedt je hem of haar de gelegenheid om vragen over jouw vereniging en de sport te stellen.

Tijdens de Masterclass Verenigingen komen tal van (praktijk)voorbeelden over gastvrijheid van de club voorbij. Ze worden altijd in het kader van ledenbehoud of ledenwerving gesteld, omdat dit het probleem is wat verenigingen graag willen oplossen. Hoe zorg je voor een stabiel of groeiend ledental? Aan het eind van elke Masterclass vertellen de deelnemers wat ze mee terug nemen naar de vereniging (zie foto's). Een kleine greep van de reacties; 

'Iedere week minimaal een (voor mij) onbekend lid aanspreken en vragen naar zijn wensen als lid' (deelnemer Arnhem)
'Vanuit gastvrijheid bespreken van goede ontvangst van nieuwe leden' (deelnemer Purmerend)
'Bij de ingang van de hal een bord Welkom bij (naam vereniging) plaatsen' (deelnemer Bodegraven)
'Standaard een kopje koffie geven aan ouders die rijden' (deelnemer Arnhem)
'Sessie Welkom op de Club op de eigen vereniging gaan organiseren' (deelnemer Purmerend)
'De eigen leden beter leren kennen door met ze te praten' (deelnemer Almere)
'Vereniging door de ogen van een nieuw lid gaan bekijken (deelnemer Purmerend)

Wod C5
Wod C3
Wod C9 1082X680

De komende maanden worden er nog meer Masterclasses Verenigingen georganiseerd. Schrijf je nu in voor Goes (17 januari 2017), Delft (24 januari) en Beilen (30 januari 2017). Deelname hieraan is kosteloos en gaat via dit inschrijfformulier

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×