Terug

Help, ik zoek vrijwilligers! (3)

Hoe kun je social media effectiever inzetten om vrijwilligers te werven? Of een groter publiek bereiken, zodat zo veel mogelijk mensen afweten van die ene vacature? Maar vooral, hoe bewaar je de balans tussen digitalisering en persoonlijke aandacht?

In onze sessies ‘Help, ik zoek vrijwilligers!’, maar ook op social media & websites van vrijwilligersorganisaties (die wij wel eens stiekem in de gaten houden), hebben we veel voorbeelden gezien en ideeën op gedaan. Bij deze hebben we ze even kort op een rijtje gezet, want we delen ze graag met je.

– Start met een opvallende titel en herkenbare tekens. // GEBRUIK HOOFDLETTERS! //
– Gebruik zo veel mogelijk symbolen om je tekst meer emotie te geven. Symbooltjes maken de boodschap ook leuker en de informatie blijft beter hangen!
– @tag organisaties, als je ze dan toch noemt. Zij zijn dan snel op de hoogte van je bericht en kunnen je bericht zo eerder delen of liken. Je verhaal bereikt zo meer mensen!
– Maak het verhaal persoonlijk. Story telling laat een hele andere indruk na dan simpelweg kennisgeving van een vacature of een andere mededeling van je club. De tekst hoeft er niet lang van te worden. Laat andere vrijwilligers vertellen over hun functie, of over de club of organisatie. Gebruik foto’s of quotes om mensen een gevoel te geven bij de boodschap die je wilt overbrengen.
– Link naar websites: Maak een website waar je naar verwijst goed vindbaar. Link naar de juiste contact pagina, waar foto, e-mailadres en telefoonnummer van de persoon duidelijk genoemd staan. Tip: Gebruik een ‘bitly’ link, zodat je link minder letters bevat.

Onderzoek welke soorten social media voor jouw club werken, en experimenteer!|
Je kunt Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Youtube of Snapchat inzetten. Voordat je hier afhaakt bij het horen van al deze typen social media die je misschien nog niet kent: het is een eigen experiment meer dan waard. En nee, je hoeft echt niet alle social media in te zetten. Kijk eerst welke doelgroepen je wilt bereiken.

Facebook: Facebook wordt het meest gebruikt in jongere doelgroepen. NB: huidige groei is momenteel vooral te danken aan 65- en 80 plussers!
LinkedIn: Voor zakelijk netwerk, vrijwilligersorganisaties, sportbonden, gemeentes.
Twitteris dying, some are saying. Echter vooral onder jongeren, dus het kan zijn dat een belangrijke doelgroep van jou daar toch actief is. Contact is snel en gemakkelijk gelegd.
Instagram, Snapchat, Tumblr: Daar is ie dan, de jongste doelgroep. Snelst groeiend onder jongeren. De voorspelling is dat Instagram binnen twee jaar groter is dan twitter.

Zet filmpjes in!
Deze willen we even apart noemen. Maak eenvoudig filmpjes van je club en vrijwilligers. Maak vooral korte filmpjes en film breed met je telefoon! Youtube wordt door vrijwel alle leeftijden gebruikt. Het maakt je club bij uitstek zichtbaar, vindbaar en wie jouw filmpjes bekijkt heeft meteen een goed beeld van wie jouw ambassadeurs zijn. Laat via een filmpje weten bij welke vrijwilligers nieuwe leden zich kunnen melden, en laat vrijwilligers vooral zelf hun verhaal over de club vertellen en waarom het zo leuk is om iets voor de club te doen! Youtubefilmpjes zijn eenvoudig te koppelen aan je website en andere social media accounts.  Upload ze vooral ook via Facebook zelf.

NB: Stijging van het gebruik van YouTube, Instagram en Snapchat voorspellen een verdere explosieve toename van beeld- en livecontent op social media.

Vraag je jongste vrijwilligers of jeugdleden of ze jou willen helpen met social media.
Zij kunnen je verrassend goed helpen om social media in te zetten of je op de hoogte te houden van de laatste tips en trucs. En wie weet ontstaan er zo ineens weer nieuwe sociale contacten binnen je club of organisatie!
Het zijn enkel suggesties. Probeer ze vooral uit en kijk wat er gebeurt met je bereik, de reacties en de shares!

Persoonlijke aandacht staat centraal in onze sessies Welkom op de ClubHelp, ik zoek vrijwilligers! en Welkom Sponsor. Je club valt of staat ermee. En daarnaast heb je het verhaal van digitalisering. Digitalisering is goed, maar blijf de balans zoeken en persoonlijke aandacht geven aan je ambassadeurs, die de verhalen over jouw fantastische vacatures persoonlijk kunnen verspreiden.

Dit is een bijdrage van Start2Create


Workshop 'Help, ik zoek vrijwilligers'
Start2Create verzorgt voor de Sportbestuurdersacademie de workshop 'Help, ik zoek vrijwilligers'. Het is een interactieve workshop waarin je een nieuw perspectief op vrijwilligers wordt gegeven en je praktische tips krijgt om ze betrokken te houden en om leden actief te krijgen. Voor de workshops op 27 maart in Tilburg en 24 april in Assen kun je je al inschrijven. .

Sportbestuurdersacademie
De Sportbestuurdersacademie organiseert kwalitatief hoogwaardige workshops met topsprekers van een specifiek thema.De workshops spelen in op actuele thema's en hebben tot doel om bestuurders bewust te maken, te inspireren en of handvatten te geven om ergens direct mee aan de slag te gaan. De Sportbestuurdersacademie is een samenwerking van de sportbonden Badminton Nederland, Nevobo (volleybal), NTTB (tafeltennis), NJJB (Jeu de Boules), NBB (Basketbal) en NOC*NSF.

Start2 Create 1024X682

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×