Terug

Badmintonverenigingen gaan aan de slag met het creëren van media-aandacht voor hun badmintonverenigingen

Badmintonverenigingen laten vaak veel kansen liggen op Free Publicity. Dat stelde Jerry Helmers, de organisator en presentator van de workshop FREE PUBLICITY VOOR BADMINTONVERENIGINGEN, die als afsluiter van de Waanzinnige Workshop Week tijdens de Yonex Dutch Open werd gegeven.

"Bescheidenheid siert de mens, maar niet de badmintonbestuurder," zo stelde Jerry Helmers, media-ondernemer bij de Crown Media Group. "Je moet altijd een beetje lef hebben om jezelf in de media te willen durven profileren. Want, laten we eerlijk zijn: als je in de media verschijnt, dan word je geloofwaardiger. Als er maar over je gepraat wordt. Maar ja... hóe kom je in de media?"

Freelance?

Tijdens de interactieve workshop Free Publicity werden de aanwezige verenigingen flink aan het denken gezet. Want, los van de vraag hoe je slim een netwerk kunt opbouwen met de redacties en journalisten van (lokale en regionale) kranten, was er ook een interessante discussie over de vraag waarom een badmintonvereniging juist freelance journalisten moet benaderen.

Het antwoord is vrij simpel: freelance journalisten hebben een 'eigen belang'. Zij worden betaald - door hun opdrachtgevers - per gepubliceerd artikeltje. Zij zullen dus 'harder' hun best doen om nieuws over en van de (badmintonvereniging) in de krant te krijgen.

Chocolade of wijn

Jerry stelde ook dat je journalisten moet beschouwen als mensen met wie je samenwerkt. "Zelfs als je aan het einde van het jaar even een flesje wijn brengt, of een stukje chocolade, als dank voor de samenwerking, dan krijg je de gunfactor. Stel je nu eens voor dat de lokale voetbalvereniging (je nieuwsconcurrent!) dat niet doet, dan heb je een streepje voor. Journalisten en redacties hebben er immers ook belang bij om een netwerk te onderhouden."

Eerste zin

Vele praktisch toepasbare Tips & Tips werden gedeeld maar ook werd aan de deelnemers gevraagd om een persbericht te schrijven over de finaledag van de Yonex Dutch Open. Een persbericht moet altijd de 5 W's bevatten (Wie, Wat, Waarom, Wanneer, Waar). En... het aller-belangrijkste uit je pers- of nieuwsbericht moet meteen in de eerste zin staan.

Er werd ook uitgebreid gesproken over de vraag wat je wel en niet moet willen vertellen aan de pers. Daar zat meteen een waarschuwing in. 

"Vertel nooit zaken 'off-the-record'," zegt Jerry. "Vertel alleen wat je wilt vertellen en houd je vast aan de lijn van je eigen verhaal. Weet dus welke punten je altijd wilt laten terugkomen in je persbericht of interview. Daarbij moet het niet uitmaken wat de gestelde vraag is; door veel te oefenen kun je altijd terugkomen op jouw eigen verhaal."

Veel meer verhalen = nieuwswaarde

Jerry stelde tevens dat organisaties zich er vaak helemaal niet bewust van zijn dat ze eigenlijk veel meer verhalen binnen de vereniging hebben dan ze zichzelf realiseren. 

"We lijken te veel de focus te hebben op het communiceren van uitslagen. Maar... je kunt het ook hebben over bijvoorbeeld het welkom heten van het 250e lid (=nieuwswaarde!), de opening van het seizoen (=nieuwswaarde), het feit dat je 'boos' bent op de wethouder omdat deze niet sportminded is (=nieuwswaarde), het feit dat er leden tot Erelid zijn benoemd (=nieuwswaarde) en er een nieuwe voorzitter is aangetreden.

Allemaal kansen om daarmee in de media te komen. Vooral de kleine lokale kranten zitten te wachten op deze verhalen. Je kunt daarmee dus je badmintonvereniging positief profileren.

Persconferentie

Het werd de deelnemers ook nog lastig gemaakt. Er werd hen een fictieve casus voorgelegd, waar ze een persconferentie over moesten geven. Konden ze het slechte nieuws toch 'goed' brengen en.... (spannend...!), hoe werd er omgegaan met de kritische vragen van het lastige journaille uit de zaal?

Jahaaaa.... dat was toch even schrikken voor enkelen.

Benjamin van Bavel van BC Tab Fly Over ging in ieder geval naar huis met 'de hoofdprijs'. De jury vond hem in zijn persconferentie het meest consistent en het meest geloofwaardig. Benjamin kreeg een gratis jaarlidmaatschap van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.

De andere deelnemers, die een persconferentie hielden gingen overigens niet met lege handen naar huis. Ook zij werden uitgenodigd om een aantal trainingen in Amsterdam te volgen om beter te leren argumenteren, presenteren en overtuigen.

Goede beoordeling

De workshop werd goed beoordeeld. 

De deelnemers gaven gemiddeld een 8,5.

Enkele quotes van de deelnemers, op basis van de ingevulde evaluatieformulieren:

  • "De workshopgever geeft energie. Dit was erg stimulerend."
  • "Het was leuk om over het DNA en de USP's van de eigen vereniging na te denken. Ik heb nu wat te bespreken met mijn bestuur."
  • "Dit was een erg leerzame ervaring met veel handige Tips en Tricks."
  • "Enorm nuttig. Overduidelijk een enthousiaste spreker die veel ervaring heeft."
  • "Deze workshop zou ik zeker aanbevelen aan beginnende communicatievrijwilligers."  


Wil je meer weten over Free Publicity?
Neem contact op met Koen Berends, Manager Verenigingsondersteuning bij Badminton Nederland.

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×