Terug

Hoe weet jij of jouw vereniging een probleem heeft met ledenbehoud?

Bij een groot aantal verenigingen staat het ledental onder druk. Dan kun je denken aan ledenwerving als oplossing, maar het bestaansrecht van jouw vereniging is ook sterk afhankelijk van je inspanningen om leden te behouden. Verenigingen die niet in staat zijn leden te behouden, zien het positieve resultaat van ledenwerving immers snel in rook opgaan. Gelukkig kun je zelf veel doen om leden te behouden.

Het ledenverloop bij badmintonverenigingen ligt vaak tussen de 15% en 25%. Een hoog percentage als je bedenkt dat dit kan betekenen dat de vereniging zich iedere 4 à 5 jaar totaal vernieuwt. Dit is theorie, maar in de praktijk kan een dergelijk verloop wel degelijk grote invloed hebben op het reilen en zeilen binnen de club. Zeker als je weet dat bovendien 44% van de Nederlandse badmintonverenigingen te maken heeft met een dalend ledenaantal. Maar wanneer heb je nu een ledenbehoudprobleem? Als

  • veel nieuwe leden vertrekken binnen/na 2 jaar en/of
  • je niet weet wat jouw leden willen (hoe je kan behouden) en/of
  • het verloop binnen je club zo hoog is dat het negatieve invloed heeft op de teams, trainingsgroepen, verenigingsgevoel, en dergelijke. 

Om dit probleem op te lossen moet je jouw leden leren kennen. Je wilt weten waarom ze lid zijn en wat ze van jouw vereniging verwachten, om zo met je aanbod daarop in te spelen. Dus stel jouw huidige leden centraal! 40% denkt te weten waarom leden stoppen, maar vraagt het niet en/of houdt het niet bij. En dat is jammer, want alleen zo kun je er als club van leren! 

Benieuwd naar het behoudpercentage van jouw vereniging? Deze kun je zo berekenen:

(Huidige ledental /Aantal unieke leden in afgelopen 5 jaar) x 100 

Ligt dit percentage onder de 50%, dan is het nu tijd voor actie! 

Als eerste stap bij het werken aan ledenbehoud, is het belangrijk een analyse van jouw vereniging te maken. Hoe meer je weet over jouw vereniging, des te beter kun je bepalen welke zaken je nog beter kunt doen. Breng de samenstelling van je ledenbestand in kaart en kijk in hoeverre die aansluit bij jullie aanbod. 

Wat heb je de huidige leden te bieden? Hoe aantrekkelijk is jouw vereniging voor hen? Vergeet bij je analyse niet om ook te kijken naar alle aandachtsgebieden, zoals interne communicatie. Weten de leden wel wat jullie allemaal doen? En wat zijn de doelgroepen binnen jouw vereniging? Jeugd, recreanten, aangepast badminton. Probeer goed te kijken naar die doelgroep(en) en te achterhalen wat die mensen het liefst zouden willen, zodat je jouw aanbod nog beter af kunt stemmen.

Begin je analyse door de meest kritische groep te bevragen: de vertrekkende leden. Laat de leden die hun lidmaatschap opzeggen de uitstroomvragenlijst invullen! Hoe? Daar kunnen wij je mee helpen, vraag hieronder het uitstroomonderzoek aan voor jouw verenging.

Vraag hier gratis het uitstroomonderzoek aan en krijg inzicht in wat ex-leden missen binnen jouw vereniging.

Vraag hier gratis het uitstroomonderzoek aan en krijg inzicht in wat ex-leden missen binnen jouw vereniging.

Gratis uitstroomonderzoek

Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Badminton Nederland

Badminton Nederland is de organisatie die de badmintonsport promoot en het in Nederland voor iedereen mogelijk maakt om op elk gewenst spelniveau (in verenigingsverband) te badmintonnen. Zowel de individuele leden als de verenigingen staan centraal en zijn de primaire focusgroepen van Badminton Nederland.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×