Terug

Zet jouw vereniging op de kaart met het nieuwe marketingplatform!

In september is het nieuwe marketingplatform voor badmintonverenigingen gelanceerd. Met behulp van dit platform maak je gemakkelijk offline en online promotiemateriaal voor jouw vereniging. De mogelijkheden zijn enorm. Maar waar begin je? In dit blog laten wij je middels 4 voorbeelden zien waar je het platform allemaal voor kunt inzetten. We doen dit vanuit de fictieve vereniging BC De Shuttlekoning.

Campagne 1: Zomerbadminton

Steeds meer verenigingen bieden in de zomer (extra) trainingen aan en stellen deze trainingen open voor badmintonners uit de regio. Dit is een goed initiatief om je huidige leden aan het spelen te houden en wellicht zelfs nieuwe leden te werven. Door de trainingen goed te promoten vergroot je de kans op succes. De voorbeelden die je ziet zijn voor een poster, een Instagrampost en een (tv) scherm met informatie (bijvoorbeeld in de sporthal)


Wil jij ook zomerbadminton gaan aanbieden? Misschien heb je iets aan de volgende tips:

  • Check of er in de omgeving al zomerbadminton wordt georganiseerd. Wellicht kun je dit dan samen oppakken en rouleren in welke sporthal gespeeld wordt. Dit scheelt kosten en voorkomt dat je onnodig met elkaar gaat concurreren.
  • Schrijf, wanneer je gaat starten, verenigingen uit de omgeving aan om ze uit te nodigen om te komen spelen.
  • Vraag per speelavond een bijdrage per deelnemer. Zo kun je de kosten dekken en kunnen mensen per avond bepalen of ze willen/kunnen komen spelen. In de vakantieperiode staan mensen er meestal niet voor open een abonnement af te sluiten.
  • Nodig leden uit om bekenden mee te nemen. In de vakantieperiode zijn mensen eerder bereid om nieuwe dingen te proberen. Misschien levert het wel nieuwe leden op!
  • Vergroot de beleving met een drankje/hapje na de training. Is er geen kantine open? Overleg dan met de beheerder of je zelf wat eten & drinken mee mag nemen of een koelkastje neer mag zetten.


Campagne 2: Vriendjesdag

Een vriendjes-/vriendinnetjes dag is een goede manier om nieuwe jeugdleden te werven! Door het maken van een mooie uitnodiging en goede flyer vergroot je de kans op meer deelnemers EN het aantal deelnemers wat uiteindelijk lid wordt! Omdat je via je eigen jeugdleden werft zijn flyers hier het beste promotiemiddel. Deze kunnen ze meenemen en uitdelen in de klas en/of aan vrienden. Als voorbeeld zie je een flyer om mensen uit te nodigen voor de vriendjesdag (alleen voorkant) en een flyer om na deelname mee te geven (voor- en achterkant).


Tips:

  • Probeer van de vriendjesdag echt een evenement te maken waar ook de kinderen die al lid zijn erg naar uit kijken. Hoe meer zin zij er in hebben, hoe gemotiveerder ze zijn om vriendjes mee te nemen. Vergroot de beleving met muziek en eten en drinken
  • In de lesmap schoolbadminton vind je spelletjes die erg geschikt zijn voor dit soort activiteiten. Bij deze spelletjes gaat het niet zo zeer om het goed leren badmintonnen, maar om FUN en het promoten van de sport!
  • Nodig ook de ouders van vriendjes & vriendinnetjes uit en zorg dat ze goed ontvangen worden. Zij zijn de mensen die uiteindelijk bepalen of een kind lid wordt of niet!
  • Na de training is het goed om met een vervolgaanbod te komen. Soms willen kinderen gelijk lid worden. Als deze stap nog te groot is kan een speciale actie als 5 keer spelen voor €5,- een goed alternatief zijn
  • Bij kinderen die naar de middelbare school gaan is een vriendjesdag vaak minder succesvol. Wat wel goed kan werken is een vriendentoernooi waarbij ieder lid zelf een team van vrienden en/of vriendinnen samenstelt. Geef de kinderen zelf een grote rol in de organisatie om de betrokkenheid te vergroten.


Campagne 3: Startcursus volwassenen

Een goede manier om volwassenen te werven is door het aanbieden van een startcursus. De voordelen van het aanbieden van een startcursus zijn dat het tijdelijke karakter (duidelijk begin en eind) en het starten in een groepje met andere beginners drempelverlagend werken. Een startcursus kun je het beste promoten door een combinatie van offline en online promotiemateriaal. Als voorbeeld hebben we in het marketingplatform een Instagram/Facebook Story en een poster gemaakt.

Tips:

  • Kijk eens op www.probeerbadminton.nu. Via dit platform kunnen verenigingen uit een bepaald gebied gezamenlijk leden werven! Natuurlijk kun je het platform ook als inspiratiebron gebruiken om je eigen startcursus te promoten! Wil je meer informatie over hoe je kunt meedoen met probeerbadminton.nu? Klik hier.
  • Vraag een vergoeding aan deelnemers. Wanneer je een gratis cursus aanbiedt kan dit potentiele deelnemers laten twijfelen aan de kwaliteit. Door een (klein) bedrag te vragen geef je aan dat de cursus een bepaalde waarde heeft. Daarnaast is de kans groter dat iemand de cursus afmaakt op het moment dat hij/zij er voor betaald heeft, en kun je de inkomsten gebruiken om een trainer te betalen.
  • Maak bij het werven gebruik van het netwerk van je eigen leden. Vraag ze om flyers aan bekenden uit te delen of om een bericht waarin je de actie promoot op social media te delen!


Campagne 4: Vrijwilliger in de spotlight

Vrijwilligers zijn voor vrijwel alle clubs het hart van de vereniging. Door vrijwilligers regelmatig in het zonnetje te zetten laat je zien dat je ze waardeert en laat je aan leden die nog niet als vrijwilliger actief zijn zien wat er allemaal gedaan wordt om de club draaiende te houden. De website, social media en de nieuwsbrief zijn perfecte kanalen om vrijwilligers te bedanken. Binnen het marketingplatform zijn er verschillende formats waarmee je binnen twee minuten een mooi bedankje maakt!

Tips:

  • Gebruik “vrijwilliger in de spotlight” in plaats van vrijwilliger van de maand. Hier hangt geen waardeoordeel aan en zo voelt niemand zich gepasseerd.
  • Vraag altijd even toestemming aan de betreffende vrijwilliger voor je zijn/haar foto online plaatst. Badminton Nederland biedt 1 op 1 ondersteuning aan voor het werven en behouden van vrijwilligers. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.


Aan de slag!

Ben je door middel van deze voorbeelden enthousiast geworden over de mogelijkheden van het nieuwe marketingplatform? Iedere vereniging heeft per email een activatielink ontvangen voor het aanmaken van een eigen account. Na het aanmaken van het account kun je inloggen via https://badminton.clubdesigns.nl/. Heb je andere vragen? Neem dan gerust contact op!

Kun je de activatielink niet vinden?

Kun je de activatielink niet vinden?

Klik hier om een (nieuwe) activatiecode aan te vragen.

Schrijf je in voor ons blog om de laatste tips rondom ledenbehoud te krijgen

Koen Berends

Koen Berends is Manager Verenigingsondersteuning bij Badminton Nederland. Voor vragen met betrekking tot verenigingsondersteuning kun je hem een mail sturen op kberends@badminton.nl.

Meer artikelen van deze auteur

Bekijk ook

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×